Oyun işi ciddi iş….

Angry Birds ile Rovio’nun kazandığı ekonomik başarıyı herhalde bilmeyen yoktur. Sonra bir candy crush fırtınası geldi ki; hayatında oyun oynamayan ben bile oynadım. Özellikle mobil oyun tarafında oluşan ekonomik değer artık herkesin malumu. Ancak Türkiye’de mobil oyun oynayanların 24 milyona ulaştığını duymak beni açıkcası şaşırttı. Araştırma şirketi Nielsen’in AdColony Türkiye ile yaptığı araştırmanın ilk ama şüphesiz en şaşırtıcı çıktısı bu değil.
Yaş aralığına baktığımızda 15-17 yaş grubunun neredeyse tamamı mobil oyun oynuyor. İşin ilginç yanı bu kitle televizyona ise en uzak olan sosyo ekonomik grup. Bu da ilerde oyunların holywood filmlerinin yerini alacağını gösteriyor.

Genç jenerasyonun yaygın olarak oynadığı, ilginç şekilde ebeveynlerinin de ilgisini çekmiş durumda. Özellikle 45 yaş üstü kitlede mobil oyun oynayanları oranı yüzde 78.

Oyunu nerede oynuyoruz?

Mobil oyuncuların yüzde 90’ı akıllı telefonlarında oyun oynarken, tablette oyun oynayanların oranı ise yüzde 33.

Mobil oyuncuların cinsiyet dağılımı ise oldukça ilginç. Yarıdan fazlası kadın. Kadınlar çoğunlukla oyunu geleneksel televizyonun en çok izlendiği prime time’da oynuyor. Üstelik yaş ortalaması yüksek olan bu kitle çoğunlu televizyon seyrederken oyun oynuyor. Yani ikinci ekran, elektronik program rehberi (EPG) yada sosyal tv alternatifi olan twitter yerine bilgisayar oyunlarıyla ilgileniyor.

En çok mobil oyun, mobilitenin en az olduğu evde oynanıyor. Ancak daha önce yapılan araştırmalardan en çok dikkatimi çeken, oyuncuların restorantta yemeklerini beklerken de oyun oynadıkları yönünde.

Bir akıllı telefonda kaç oyun var?

Kendilerini oyuncu olarak tanımlamayan bu 24 milyonluk kitlenin telefonlarında 2 veya daha fazla oyun var. Günde en az 45 dakikalarını oyun oynayarak geçiriyorlar.

IPTV ciddi iş…

Birkaç hafta önce Tivibu arayüzünü değiştirdi. Türk Telekom’un uzaktan erişimi olduğu için, bütün set üstü kutularını otomatik olarak güncelledi. Bilenler bilir, Türk Telekom’un tivibu kutuları yıllardır Airties tarafından yapılıyor. İlk çıkan kutuların, içindeki merkezi işlemcilerin ne kadar zamanda beklendiğini, o zaman kutulara ne kadar özenildiğini hatırlıyorum.

Ancak şimdi bu özeni göremiyoruz. Airties’ın kutuları eskidi. Yeni yazılım ise, çalışmaz hale getirdi. Evdeki kutuyu değiştirmemize rağmen gelen kutuda bile VOD (seç seyret) çalışmıyor, çalışırsa duruyor, devamlı bozuluyor. Daha ilginci her kanal farklı çözünürlükle geldiği için, televizyonda kanal değiştirdiğimizde oranlar değişiyor. Ekran yarısında görüntü gidiyor. Yayını ileri geri aldığınızda hata veriyor. Programı başından seyretmeye kalktığınızda yayından çıkıyor.

Aslında sorun iyi çalışan bir arayüzün onu ayakta tutamayacak bir donanıma yüklenmesi. Bu tabii teknik anlamda değil ama işletme anlamında büyük ve kabul edilemez bir hata. Eğer bütün abonelere bu yüklemeleri yaptılarsa bu bence bir istifa nedeni. Zira grubun en önemli servisini sabote eden bir güncellemeden bahsediyoruz…

Deloitte’un “Teknoloji, Medya ve Telekominikasyon” raporuna göre sanal gerçeklik başlığı satışları 2,5 milyon adedi geçecek, dokunmatik ticaret yüzde 150 büyüyecek. Yenilenen akıllı telefonlardan oluşan ikini el pazarının bile 17 milyar doları göreceğini biliyoruz.

Mobil oyunlar pazarı 35 milyar dolara ulaşırken, PC oyunları 32 milyar dolar civarlarında. eSpor gelirleri ise yüzde 25 artış gösterdi.

Amerika’da TV izlenme oranlarında ciddi bir düşüş var. Özellikle öde- izle abone sayısında her gün kan kaybı var. Bunun Türkiye’de de dijital platformlarda çok net şekilde görüyoruz. Ancak bu abone televizyon izlemekten vazgeçmiyor. İlk aşamada Netflix gibi OTT TV’lere rağbet artarken, bir grup izleyici ise antan üzerinden yayın almaya başlıyor. Tabii canlı yayın izleme alışkanlığı olan abonelerin bir kısmının da TV sektörünü standart tehditleri arasında pek de akla gelmeyen bir gruba gittiğini hayretle görüyoruz. Facebook ve Instagram önceleri markaların devamında ise canlı yayın seyretmeyi seven bütün abonelerin ilgisini çekmeye devam ediyor.

Yani aslında eğlence sektörüne geleneksel taraftan bakarsanız küçülen bir sektör görüyorken, facebook da dahil birçok kanalın oluşan sektöre dahil olduğunu görüyoruz. Kullanıcı yaygın teknoloji, medya ve telekominikasyon alanlarını kullanmaya devam ediyor. Sektör aslında derinliğini kaybediyor gibi görünürken genişliyor.

Geleneksel televizyon, dijital platformlar her geçen gün izleyicisini kaybederken, Türkiye’de bu yayınlara format üreten şirketlerin de kaybolduğunu görüyoruz. Her ne kadar Cengiz Semercioğlu Endimol’un Türkiye’den çekilmesine yönetimsel sebepler dese de, ben TMT sektörünün şekil değişikliğinin de etkili olduğunu düşünüyorum. Eminim Cengiz’in ilk yorumu neden Amerika’da olmadı şeklinde olacaktır. bunun cevabı ise açık.. Küçük dalgalar sığ sularda daha etkilidir!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK