TRT nasıl yapılandırımalı?

Birkaç yıl önce TRT’de yapımcılara İstanbul ve Ankara’da eğitimler verdim. O dönemde kursiyer arkadaşlar TRT’yi nasıl gördüğümü sormuşlardı. TRT’nin devletin imkanlarını kullandığı için Türk Kültürünü anlatan ve yaygınlaştıran ürünler üretmesi gerektiğini söylemiştim. Şu anda da aynı düşünceler içindeyim. O zamanlar Şenol Göka görevi yeni almıştı. TRT’nin içinden geldiği için kendisi ile ilgili ciddi umutlar vardı. 
Bu eğitimlerden bir süre sonra, TRT’den danışmanlık işi alan, ancak ne yapması gerektiğini pek bilmeyen, sektör dışı bir şirket bana ulaştı. Soru yine aynıydı… TRT neler yapmalı? Ben de o döneme kadar yarım yamalak söylediklerimi birleştirdim düzenli bir strateji raporu hazırladım. 

TRT öncelikle hedef kitlesini netleştirmeli

Bu büyüklükte ve kamu yükümlülüğü olan bir yapının, herşeyi hemen yapmak gibi bir baskısı vardır. Bu çok normaldir. Ancak önce hedefler ve stratejiler belli olmalı ki; kurum çalışanları daha verimli hareket edebilsinler. 

Tabii ki; TRT’nin hedefi hem yurt içi hem de yurtdışında olmak. Bu nedenle oluşturulan departmanların mutlaka hepsine vizyon ve misyonları yeniden hatırlatılmalı. Genelde yöneticilerin fokuslarına kaydıkları için kurum içi yapı genel müdürle değişiyor. Ağırlık merkezi kayıyor. Bunu engellemek için, yurt içi, yurt dışı, üretim ve dağıtım birimlerini birbirinden bağımsız çalışır ve verimlilikleri her an ölçülür hale getirmek şart. 

TRT’nin hem Arap yarımadasına hem Türki Cumhuriyetlere hem de Doğu Avrupa’ya ulaşmak gibi bir zorunluluğu var. Kürt ve Arap kanalları ile belli alanlara ulaşma imkanı bulmuş olmakla birlikte, gidilecek yol uzundur. Arap’ta gücünü OTT TV teknolojileri ile güçlendirmelidir. OTT TV teknolojileri, çoğunlukla mevzuatlara takılmadan ülkelere giriş için en kolay yöntemdir. Ancak OTT TV yayınları yapılacaksa, bunu gerçekleştirebilmek için CDN şirketlerinin de güçlü olması gerekir. Bunun için devlet desteği ile pazarın, daha önemlisi hizmet devamlılığı ve kalitesinin arttırılması şarttır. 

Sanılanın aksine, hibrit televizyonların geleceği yok. Keşke TRT bu konuya anlamsız bir yatırım yapmasaydı. Tabii ki; TRT’nin en önemli hedef ktlesi gençler hatta çocuklardır. Bu nedenle interaktif yayın yapıyor olması çok önemlidir. Ancak bunu sağlamanın yolu hibrit televizyon yayıncılığı değil, OTT TV ve IPTV yayınıdır. 

Çocuklara özel interaktif kanalların arttırılması doğru olacaktır. Özellikle 1-14 yaş aralığı, Türkçe’nin yaygın ve doğru kullanılması için son derece önemlidir. 

TRT özel kanal değildir. Yayın kalitesi, Türk Kültürüne kattıkları, rating için yapacağı anlamsız yayınlardan çok daha önemlidir. Reklam vereni, rating oranları ile değil, prestijli yayını ile çekmelidir. 

Türki Cumhuriyetler ve Doğu Avrupa’da ise durum daha farklıdır. Türki Cumhuriteler’de uydu yayınları oluşturmak zorundadır. O coğrafya ile ilgili yaptığım araştırmalardan aldığım izlenim bunun için set üstü cihaz üreticileri ile anlaşmak gerektiği yönünde. 

Doğu Avrupa ise bundan daha ilginç. Oradaki kanal yöneticileri ile yaptığım görüşmelerde interaktif kanaldan ziyade, LCD panel penetrasyonusorunu var. Hatta birçok tüplü televizyonun, uzatma kabloları ile tarlaya götürüldüğü gibi durumların da yaygın olduğunu biliyorum. Bu durumda bu coğrafyada yapılacak çalışmanın, scart ilaveler ile cep telefonlara bağlanması daha doğru olacaktır. 

Üretime dönecek olursak. Uzun zamandır eli yüzü düzgün, Türk Kültürüne katkıda bulunan iç yapımları ne yazık ki göremiyoruz. Halbuki kurumun insan kaynakları bu tür çalışmaları başarı ile gerçekleştirebilecek, bir kültüre ve birikime sahip. Konuştuğum yapımcıların çoğunun son derece güzel fikirleri var, ancak hemen hepsi imkansızlık ve kendilerine oluşan güvensizlikten rahatsız. 

Bir kaç haftadır birçok köşe yazarının da gündemine gelen kurumun, kapatılması bile verilen teklifler arasında. Bu teklifi yapanlara, bu yüzyılda kültürünüzü nasıl yayacaksınız, nasıl geliştirip, koruyacaksınız diye sormak istiyorum. Televizyonların izlenme oranlarındaki düşüş çokca konuşuluyor, ancak konuşmalarımda yaptığım anketlerde görüyorum ki, insanlar televizyon izlemeye Netflix, Youtube üzerinden devam ediyorlar.

TRT bu imkanları doğru şekilde kullanıp youtube ile güzel bir anlaşma yaptı. Daha sonra yapyığı bir çalışma ile arşivini kendi portali üzerinden açarak başarılı bir dijital dönüşüm gerçekleştirdi. Tabii ki bu büyüklükte bir arşivin açılması aşamasında eksikler var. Arama özellikleri yeteri kadar kuvvetli olmadığı için içinde kayboluyorsunuz. Ama yine de bu ciddi bir cesarettir.

Ancak aynı başarıyı kaliteli kültürel içerikler üretme konusunda gösteremedi. Yarışma programlarında, dizilere hepsi birer içten içe özenme içeriyor. Bunu da kısa zamanda toparlamak devlet desteği ve kamu görevi olan bir kültür kurumu için acil bir zorunluluk.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK