Bulut bilişim geleneksel televizyonculuğu etkiler mi?

Dünyada internet üzerindeki faaliyetler arasında en yoğun veri kullanımı görüntü transferi yüzünden gerçekleşiyor. Video hem hızlı bir bilgi kaynağı, hem degaynı zamanda dünyadaki internet kalitesinin yükselmesinin en önemli sebebi. Biliyorum bu yaklaşım biraz garip geliyor ama Türkiye’de IPTV derneğinin kurulmasının sebebi de tam olarak bu. İnternetten iletlen video yayınının kalitesi ve devamlılığı internet için o kadar önemlidir ki; IPTV’nin varolduğu ülkelerde bağlantılar hızlıca bakır kablodan, fiber optiğe geçiş yapar. Bu kalite aynı zamanda ülkenin video üretimini güçlendirir. İletişim kaynaklarını açar. Bu da hızlı bir gelişimin başlangıcı olur.

Bu sayede o size yollanan yüksek çözünürlüklü resimler hemen mesaj kutunuza düşer, bir işin nasıl yapıldığını anlatan sıkıcı yazılar okumak yerine, iki kat hızla videolarını seyredersiniz, 4G mi 5G mi tartışılır.

Bu gelişmeler aslında işin görünen kısmıdır. Ülke IPTV operasyonunu yapabilmek için önce fiber optik yatırımı yapar, anlık video seyretmeyi kolaylaştırmak için önce POP noktaları kurar, yetmez CDN’ler hayata geçirir o da yetmez bütün içeriği bulutta saklamanın yollarına bakar.

Doğan TV Holding’de görev yaptığım, D-Smart öncesi dönemde, Kanal D ve Star TV (o zaman Star TV Doğan Grubuna aitti)  yayınlarını internetten izleyen çok ciddi bir kesim olduğunu tespit etmiştik. İnternet bağlantısının çok pahalı olduğu o dönemde, internet departmanının en büyük maliyetlerinden biri bu yayınların izlenmesini sağlamak için telekom şirketine ödenen astronomik ücretlerdi. O zaman yayın kalitesi şimdiki gibi değil, amiyane tabiri ile ekranın ortasında pul kadar ve anten yayını kalitesinde bir içerikten bahsediyorum. Yani teknik tabirle 420×360 SD kalitesinde bir yayın için birebir bağlantıdan kaynaklanan ciddi bir bağlantı maliyeti…

O zaman bu sorunu çözmek için Netaş’tan ayrılıp şirketini kurmuş bir deha ile bir, iki ayımızı feda ettik. O dönem için çok garip P2PCast yöntemiyle maliyetleri binde bire düşürecek bir altyapı sağladık.

O zaman için bu işler için ciddi maliyetler, ciddi sistemler kurmak gerekirdi. Ancak sonra CDN’ler ile ihtiyaçlar daha azaldı. Sistem daha iyi çalışır hale geldi. Ancak televizyonculuk için bu da yeterli olmadı. Artık televizyon sektörü üretimini de internet üzerinde gerçekleştirmek istiyor.

Geçen hafta elime geçen bir rapora göre geleneksel televizyoncuların büyük çoğunluğu en geç beş yıl içinde üretimlerini bulut teknolojilerine geçirmek istediklerini belirtmişler. Kaldı ki araştırmanın içinde en dikkat çeken bölümlerden biri zaten geleneksel televizyoncuların, dijital bacaklarının neredeyse yüzde 90’ının bulut üzerinde VOD (seç izle) servislerini çalıştırdıkları yönünde. Herkes kısa vadede zaten video dağıtım ve yayın kısmını geçirdiği buluta bütün teknolojisini geçirmeyi planlıyor.

Açıkcası bu konuda en geç aksiyon almayı planlayan yapılar 4K yayıncılığı yapan kanallar ama bence asıl en hızlı geçişi onlar yapacaklar. Zira geleneksel yayıncılık yapanların içinde buluta geçiş yapmak isteyenlerin büyük çoğunluğu maliyetlerin gelirlerle karşılanamayacağı yönünde olduğuna kanaat etmiş. Bu şirketler arasında 4K yayıncılık yapanlar, dağıtım kanalları en maliyetli olanlar. Dolayısıyla ben yüksek çözünürlüklü yayın yapan kanalların hali hazırdaki dağıtım maliyetlerini çok da aşmayan maliyetlerle karşılaşacakları düşüncesindeyim.

Kaldı ki; televizyon yayıncılığı yatırımın çok olduğu ancak geri dönüşünün uzun zaman aldığı bir alandır. Bulut bilişimin üretimde kullanılması, özellikle donanım ve toplamda ilk maliyetleri çok hızlı şekilde düşüreceği içi tercih sebebi olacaktır.

Dağıtım kanallarında ise geleneksel televizyoncular ya kısıtlı kaynak kullanıp, trafiğin artması ile sorun yaşar hale geliyorlar yada geniş atıl kaynaklar yüzünden tasarruf edemez hale geliyorlar. Bulut bilişim bu sorunları da ortadan kaldıran kullandığın kadarını öde yaklaşımına sahip. Bu da yayının sürekliliği ihtiyacını ciddi anlamda karşılıyor.

Dünya’da televizyonculuk alanında bulut bilişim kullanımı aslında çok yeni değil. Ülkemize hızlı giriş yapan Netflix, yakında gelecek olan Amazon gibi seç izle servisleri bütün dağıtım ağlarını bulut bilişim üzerine kurmuş durumdalar. Bu nedenle de televizyonculuk dünyasında bulut bilişim inovasyon olarak anılıyor. Pazarın büyüklüğünü anlamak için bütün konuşmalarımda verdiğim bir örneği belirtmek istiyorum. Dünya bulut pazarının neredeyse yarısını elinde tutan Amazon, televizyon dağıtım pazarında Roku’dan sonra ancak ikinci olabiliyor. Tabii daha geleneksel televizyoncuların (deyim yerindeyse yaşlı kurtların) neler yapabileceklerini görmedik!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK