Verba Volant, Scripta Manent

Kurumsallaşma blogların başarısının en önemlilerinden biri.

Babamın bana hayat için verdiği en ciddi öğütlerden biri buydu. Türkçesi ‘söz uçar, yazı kalır’. Bu nedenle IPTV derneği başkanı olmama ve videonun internetin büyümesinde çok etkili olduğunu düşünmeme rağmen, yazının internetin hafızası olduğunu düşünüyorum.

Bu hafızanın en önemli parçalası ise bloglar. Başta sadece günlük olarak çıkan bloglar her konuda ihtiyacımız olan bilgiye ulaşabildiğimiz sitelere kısa zamanda evrildi. Fakat bloglar neden gittikçe azalıyor? Neden gerçek değerlerini bulamıyorlar?

Blogların ölmek üzere olduğu konusunda birçok İngilizce makale okuduğumu hatırlıyorum. Türkiye’deki bloglara şöyle bir göz gezdirdiğimde de benzer bir durumu görebiliyorum. Bu konuya gönül veren Evren Soyuçok, blog çalıştayları düzenleyerek, sektörün oluşması ve büyümesine yardımcı olmaya çalışıyor. Ben de bu yıl yapılacak çalıştayda bir oturum yöneteceğim için genel bir araştırma yaptım.

Türkçe bloglar nereye gidiyor?

İlk olarak facebook’da uzun yıllardır biriktirdiğim sektörün öncülerine hangi blogları okuduklarını sordum. Facebookdaki dostlarım bilir, ben soruya gelen en hızlı cevapları toplarım. Birkaç saat içinde postun uzamasını beklerken, ne yazık ki beklediğim çeşitlilikte sonuçla karşılaşamadım. Bloglar, özellikle farklı konularda yazılanlar yavaş yavaş ölmüş. Hatta bazı konularda hiç blog oluşmamış. Mesela lüks yaşam, atcılık, yat, yönetici, sanat, saat blogları neredeyse hiç yok. Ama moda, gezme konularında irili ufaklı bloglarla karşılaştım. Yani Türkiye’nin blog haritasında ciddi anlamda içerik kısırlığı var. Daha da kötüsü ciddi anlamda daralma da görülüyor.

Hemen ümitsizliğe kapılmayın

Tabii ümitsizliğe kapılmamak gerekiyor. Zira gerçekten başarılı bloglar da var. Açıkcası yaptığım araştırmada benim en başarılı bulduğum blog Buse Terim’e ait. Bu konuda eminim çokça itiraz gelecek. Ancak blogunu bir iş modeline çevirmeyi başarıp kişisel markasını yaratma yolunda en etkili olan buseterim.com.tr . Yazarları, editörleri ile yıllar önce bir teknoloji blogu olarak başlayıp sonra bir bilişim markasına dönüşen Mashable’ın başarısını yakalamış gibi görünüyor.

Hemen ikinci sırada anneler var

Yıllardır bütün konuşmalarımda söylerim. Anneler interneti hakettiği gibi kullanan çok özel bir grup. Burada benim gördüğüm kadarıyla listenin başında, koca bir gönüllü organizasyon olarak, ‘bebek bakım yapım onarım’ geliyor. Eren Kaya yıllardır, anneleri bir araya toplamada çok başarılı. Sadece web sitesi değil, facebook sayfası olarak da büyük bir sanal grubu bir arada tutuyor.

Niş içerik ve kişisel web siteleri yok mu?

Niş içerik alanında iddalı çok siteye ulaşamadım. Ancak yıllardır takip ettiğim, Türkiye’de ve yurt dışında da ödüllü Meleklerin Payı sitesi iyi örneklerden biri. Burkay Adalığ liseden arkadaşım olduğu için listede onu altlara yazıyorum. Aslında oluşturduğu kaliteli içerik, dikkat çekici.

Otomotiv alanında ise yıllardır takip ettiğim Osman Kurt cokgezenadam.com ile listede yerini alıyor. Niş içeriğin en dikkat örneklerinden birini bilim alanında Kozan Demircan’ın sitesi khosann.com . İddialı bir blog sitesi. Kişisel siteler arasında ise okumaktan çok zevk aldığım, Fırat Demirel’in sitesi firatdemirel.com var. Her ne kadar blog yazılarını Medium’a kaydırmış olsa da, gerçekten ilginç içerikleri bulmak mümkün.

Her ne kadar blogu çok aşmış olsa da İlker Karaş’ın espor alanında herşeye ulaşılan blogu dijitalsporlar.com var.

Bir blogun başarılı olması için ne gerekiyor?

Bu genel araştırma bana blogların başarısında, popülerlik, para kazanma gibi konuların hiç önemli olmadığını gösteriyor. Kapanan bloglar arasında bu özelliğe sahip olanların sayısı oldukça fazla. Mesela kurumsal bloglar arasında hep başarı hikayesi olarak gösterdiğim son derece popüler Turkcell blog kapanırken, o kadar fazla kişiye ulaşmamasına rağmen Pronto Tour’un blogu kaliteli içerik üretmeye devam ediyor. Yaptığım genel araştırma gösteriyor ki; kurumsallaşma, blogların başarısının en önemli parametrelerinden biri. İkincisi ise tabii ki sürdürülebilirlik. Vazgeçmemek gerekiyor. Buse Terim’in blogundan yola çıkarak, dikeyde kalmamak, içeriği genişletmenin de çok önemli göründüğünü söyleyebilirim.

Not: Konuyu bu hafta Bloomberg Businessweek Türkiye’de de dile getirdim.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK

One thought on “Verba Volant, Scripta Manent”

Yorumlar kapalı.