Netizen (3) : Dijital Dönüşümde Neleri Yapmamalı?

Dijital dönüşüm nasıl bir trend olduysa, neredeyse günde 3 toplantı daveti alıyorum. Herkes bir yerinden tutmaya çalışıyor. Bu şekli ile herkesin google’a benzeyen web siteleri istediği, sayfalarında bulundukları yerin hava durumunu yayınladıkları dotcom krizi öncesine çok benzeyen bir dönem görüyorum. Hatırlarsınız o dönemde büyük iletişim guruları bir kurumsal sitelerin Ömrünü 6 ay olarak tanımlıyordu. Sonra büyük kriz geldi. Sadece kurumsal siteler değil, birçok dayanaksız proje de çöktü. Harcanan enerji, sermaye ne yazık ki çöpe gitti.
İşte şu an yaşadığımız dalga da buna benziyor. Herkes dijital dönüşümden konuşuyor. Şirketler yeni nesil, kognitif öğrenme yöntemlerine sahip yapay zeka çözümlerini kolayca yapabileceklerini sanıyorlar. Tabii bu tip havaları seven, şirket ve yöneticilerin, dijital dönüşümü tek bir reçetesi olan çözüm ve ürünlerini de herkese yarayan ilaç gibi tanımladıklarını görüyoruz.
Efaturadan toplu mesajlaşmaya, döküman yönetiminden iç iletişim yazılımlarına kadar birçok hizmet dijital dönüşümün ilacı gibi gösteriliyor.
Şunu bilmek lazım, dijital dönüşüm öyle basit ve her yapıya uygun bir reçeteye sahip olsaydı, dünyanın en büyük markalarından en az ikisi dijital dönüşüm isimli bir yazılım çıkarırdı. Biz de bilgisayarımıza next(ileri) tuşuna bir kaç kere basarak yükler bu yükseltmeyi şirketimiz için yapmış olurduk. Ama dijital dönüşüm ne yazık ki bu kadar kolay değil.
Dijital dönüşüm, insanı merkeze alıyor. İkinci büyük yanılgı da burada başlıyor. Çalışana odaklı departmanlar bunu bir eğitim olarak algılıyorlar. Bu da ikinci büyük hatayı doğuruyor. İnsanı merkeze almaktan kastımız içerde çalışan dışarda müşteri deneyimi. Yani onlara birşey vermekten ziyade onların neyi nasıl istediklerini anlamayı gerektiriyor.
Yani müşteri ve çalışan deneyimi, dijital dönüşümde şirketin reçetesinin ilk ve en önemli kısmı. Tabii ortaya çıkan reçetedeki yapılacak listesini gerçekleştirmenin yolu ise teknolojiden geçiyor. Eğer oluşan reçetenizde her soruna bir dijital ilaç yazamıyorsanız bilin ki, yaptıklarınız çöpe gidecek.
Dijital dönüşüm sürecinde yapılan bir başka belirgin hata ise, bu süreci teknoloji ile ilgilenen en üst düzey yetkilinin başlatacağını zannetmek. Zira dijitalleşme yukardan aşağı inen bir talep. Çoğunlukla şirket yöneticisi ve sahibinden, tasarruf motivasyonu ile geliyor. Bu nedenle de CDO veya CTO sürecin yöneticisi değil yürütücüsü oluyorlar.
Dijital dönüşüm kısa bir süreç değil. Bu nedenle, sürdürülebilirlik ve bunu sağlamak amacı ile bir stratejiye ciddi anlamda ihtiyaç duyuyor. Bu strateji zaman ve kişi bağımsız olarak yürütülebilmeli. Aksi takdirde boşa harcanan zaman ve yatırımdan başka bir sonuç elde edilemiyor.
Nesnelerin interneti, büyük veri, yapay zeka hep bu sürecin dijital araçları. Bu araçların yanlış kullanımı da yapılan en büyük hatalardan birisi. Nesnelerin interneti aracılığı ile kısa zamanda büyük veri havuzlarına ulaşmak mümkün. Ancak sırf büyük veri oluşsun diye her yere sensör yerleştirmek, oluşan veriyi kullanamamak veya yanlış anlamlandırmak dijital dönüşümün önündeki en büyük tehditler arasında.
Durağan veriyi analiz edip sonuçlar çıkarmak konvansiyonel bilgi işlemin rahatça yapabileceği bir iş ancak akışkan veriyi analiz etmek, sonuçlar çıkarmak ve değiştirmek yetenekli çalışanları gerektiriyor. ‘Data scientist’ dediğimiz bu özel yeteneklerin sayısı dünya üzerinde çok az. Bu iş gücünü kaybetmemek, onların mutlu çalışacağı şirketler, topraklar yapmak ise hepimizin görevi.
Yapılan büyük hatalardan biri de bu kişilere özel çalışma alanları geliştirirken bunu sadece fiziksel ortamda bırakmak. Renkli boyanmış koltuklar, harika bir kampüs, her an uyuma imkanı, açık büfe yemekler bu yetenekleri artık etkilemiyor. Sonuçta ekrana bakan bu kişilere, dijitalde kolay ve rahat çalışabileceği ortamları oluşturmak da önemli gerekliliklerden biri.
Dijital dönüşümden bahsederken yapılacakları söylemek kolay değil ama yapılmaması gerekenler çok net ortada. Sadece google üzerinden bile bu bahsettiğim hatalar yüzünden başarısız olmuş bir çok dijital dönüşüm projesi bulabilirsiniz.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK