Dijital Stratejiler

Son dönem sosyal medya ajanslarına bakıyorum da, hani o videodaki gibi “takdik makdik yok bam bam bam”…

Geçenlerde bir danışanım sosyal medya ajanslarının çoğunu tanıyorsundur, ajanstan ne beklemeliyim bana anlatıp yaptıklarını dinler misin dedi. Ajansların çoğunu takip ettiğim, projelerine denk geldiğim, bazen de danışanlarımla ilişkilerini kurduğum için bu konuda antremanlıydım. İlk önerim bi stratejilerinin olup olmadığını sormak oldu. Varmış, yolladılar… Alıştığımız standartlar, Twitter’da şu kadar paylaşım, bu kadar gün. Burada şunu paylaşırım, şurada bunu paylaşırım. Gelen 20 sayfalık prezantasyonda olmayan tek şey, müşteri.

O kadar sıradan, o kadar ilişe bir prezantasyon hazırlamışlar ki, içine müşteriyi koymamışlar. Kimdir, öncelikli hedef kistlesi kimlerdir, ne yapmak ister, sosyal medyada neler yaparsa doğru olur. Bunlar yok! Bir iki ürün bilgisi, bir iki bizden haberler…

Şaşırdım mı? Hiç şaşırmadım. Zira büyüğünden küçüğüne, İstanbul’lusundan taşralısına, lokalinden globaline hepsi bu şekilde. Bu garip öğretiyi nereden alıyorlar bilmiyorum. Ellerinde şu mecrada günde şu kadar paylaşım yaparım bilgisi müşteri müşteri aynı bilgi ile dolaşıyorlar. Aluminyum satan bir B2B projeniz de olsa, mass’e çalışan bir ürününüz de olsa kafa aynı. Bir de samimiyet bahanesi ile ürün ve şirket bağımsız bir sosyal medya dili şablonu yaratılmış o da ayrıca gidiyor.

Prezantasyonu, ajansı da kırmadan biraz müşteri ile ilişkilendirelim ve strateji belirleyelim diye geri gönderdim. Bir iki hafta hazırlandılar. Hatta o kadar özenmişler ki; bir araya gelelim size konuyu anlatalım dediler. Gittik. Projeksiyon kurulmuş, karanlık oda, kuru pasta, çay filan herşey tam takım. Prezantasyon başladı. Stratejiyi müşterinin isminin üzerine kurduk. Allah dedim, strateji var, kişiselleştirme var bir de yaratıcılık. Gerçekten beklenmeyen bir performans.

Ajans müşterinin ilk harflerine birer kelime iliştirmiş, ama kelimelerin bir strateji oluşturması mümkün değil. Daha ilginci hedef kitle belirlerken oldukça hoyrat davranmış. 160 karakterlik bir mesajla üç farklı kişiye ulaşabiliyor onlara da mesaj verebiliyorlarmış. Sakın yanlış anlamayın, bu tabii ki yapılır. Ama her mesajda bunu başarmak için edebiyatımızın önemli isimlerinden bir metin yazarları ordusu kurmuş olmanız gerekir. Onlar bile arada kaçırırlar.

Tabii, sunumun devamında yeniden şu bizim klişelere daldık. Yok efendim günde şu kadar mesajdan fazlası atılmazmış. Bir de sosyal medyalar arasında bir hiyerarşi belirlemişler, facebook’a daha az ihtimam göstereceklermiş. Halbuki, müşterinin iç iletişimi ve yönetim kurulu dengeleri için facebook çok önemli. Müşteri inceden anlatmaya çalışıyor, ama ajans nuh diyor peygamber demiyor. Sonuçta ben araya girip danışanın bu konuda hassasiyetlerini ajansın dikkate alması gerektiğini anlatmak zorunda kaldım.

Prezantasyonun sonuna doğru, 3 aylık bu stratejinin ölçümlemesini nasıl yapacağımızı sordum. Takipçi sayıları üzerinden br ölçümleme yapmadıklarını söylediler! Yıllardır takipçi sayısının önemsiz olduğunu heryerde söyleyen biri olarak zaten bu masada bile değildi. Fakat devamı gelmedi. Bu işin başarı ölçümlemesi ne olacak belli değil!

Yıllar önce “İnternet Stratejileri Planı” ismi ile hazırladığım bir döküman aklıma geldi. Ajansım olduğu dönemlerde Türkiye’de web sitesinin bir önemi olmayacağı düşünülüyor, kataloğun yanında ona benzeyen web siteleri yapılıyordu. Bu iş hem meşakkatli hem de o kadar getirisiz bir iş halini almıştı ki; birçok iletişimci 8 ayda bir web sitesinin değişmesi gerektiğini söyleyerek daha fazla fatura yollamaya çalışıyorlardı. İşte o dönemlerde ben her müşterime istisnasız bir “İnternet Stratejileri Planı” hazırlıyordum. Merak edenler ( https://www.slideshare.net/atifunaldi/atif-unaldi-sip-anlatim ) adresinde bulabilirler. Öncelikle internet hakkında yapılan yaygın yanlışları anlatmakla başlıyordum. Şu an çoğunluk doğrusunu bilse de o dönemde internet birçoğu için insanların cinsiyet değiştirdiği sohbet odalarından oluşan sanal bir alemdi. Ben o dönemde de şimdi olduğu gibi internetin felsefik anlamda insanlığın oluşturduğu hiç durmayan bir beyin olduğunu, iş anlamında ise dünyanın her ticari faaliyetinin yapılacağı yer olduğuna inancımı vurguluyordum.

Devamında ise internet üzerinde yapılacak olan faaliyetin iş hedeflerinin nasıl belirlenmesi gerektiğinden başlıyor, önce müşterinin bir dijital röntgenini çekiyor, ona uygun bir projenin parçalarını birleştiriyordum. O dönemde bunu yapmaya hiç gerek yoktu. Müşteri çoğunlukla sadece katalogdaki ürünlerinin sitesine yerleştirilmesini istiyordu. Ama ben şimdi de o zaman da dijital stratejisi olmayan bir faaliyetin sadece boşa atılmış zaman ve para olduğuna inanıyorum.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK