Son yıllarda teknoloji o kadar hızlı ilerledi ki; CTO’lar CEO’lar kadar şirketin stratejileri ve icraatlarında etkili olmaya başladı. Bu durum çoğunlukla kullanıcı seviyesinde teknoloji bilgisine sahip olan CEO’ların hem şirketi hem de projeleri kontrol altında tutmalarını zorluyor. Yapılan hatalar geri dönülmez sonuçlara sebep oluyor. Bu ölümcül hatalar on başlık altında toplanıyor.
Teknolojiye hakettiği değeri vermemek
Yapılan en eski ve en yaygın hataların başında geliyor. Çoğunlukla teknoloji tarafından gelen tehditler ciddiye alınmıyor. Sanıyorum bu hata ile en son karşılaştığımda bir medya holdinginin yetkilisine IPTV ve OTT TV’lerin önemini anlatıyordum. Yönetici bana o zaman “eğer söylediğin kadar büyürse satın alırız demişti”.. Benim anlattığım şirketler ise youtube ve netflix’di….
Sanıyorum o güne lanet ediyordur.
2. Teknolojiyi bilenleri dikkate almamak
Turkcell’in Çukurova Holding tarafından kurulması bunun Türkiye’deki en ciddi vakası. Teknoloji dünyası devinim halinde. Her gün yenilikler oluyor. Bu yenilikleri yakalamak ve bu konuda kafa yormak çok önemli. Ixir ile olmaz ama n11 ve puhu’da aranan kan bulunabilir.
3. Teknoloji ekibine gereğinden fazla önem vermek
Şu an büyük kanallardan birinin icra kurulu başkanı ile yaptığımız bir söyleşide, onlarca yıldır birlikte çalıştığı teknik kişi için “gözünü ondan ayırmaya gelmez, yatırımı o kadar teknolojiye yöneltir ki; iş yapamazsın” demişti.
Teknoloji projelerinin asıl amacının şirketin ihtiyaçlarını karşılamak olmadığını unutmamak gerekiyor. Teknoloji tarafında yapılacakların sınırı yok. Ancak başarılı bir proje şirketin doğru konum almasını sağlarken, gereğinden fazla enerjiyi de harcamamasını sağlamalıdır. Dünyanın gidişatını, uygulanacağı şirketin enerjisini dikkate almayan bütün projeler başarısız olmaya mahkumdur.
En iyi teknoloji yatırımı kısa, orta ve uzun vadede kazandıran optimum projedir.
CMO’lar nasıl pazarlamaya konsantre ise, CTO’larda teknolojik olarak bir projenin en iyi şekilde yapılmasına konsantredir. İyi bir yönetici icraatlarını sadece bir tarafa yöneltmemelidir. Dengeli şekilde planlama yapmalıdır.
4. Agile (çevik), dijital dönüşüm gibi konuları teknik zannedip ilgisiz kalmak
Hep söylerim, eskiden teknoloji sadece teknolojiydi. Geliştirirken yalnız kalıp sorun çözülürdü. Şimdi teknoloji bir iş yapış şekli. En teknik projelerde bile birden fazla ekip birlikte çalışmak zorunda ve her teknik projenin odağında insan var. Bu nedenle artık teknoloji sadece teknoloji değil.
Geçenlerde bir yazılım şirketi, müşterisi yöneticinin projenin planlaması ve stratejisine zaman ayrılmadığı yakarışlarına cevaben “ama biz agile üretim teknikleri kullanıyoruz” dedi. Yönetici bunun üzerine kendi kabuğuna çekildi. Halbuki projede kullanılan yöntem gerçek anlamda “taktik maktik yok bam bam bam” tekniğiydi. Bu şekilde duvara toslama ihtimali de son derece yükseldi. Sonuçta öyle oldu.
Yöneticiler teknoloji projelerindeki trendleri göz önüne alırken, detaylara takılmayıp, işin özünü anlamalılar. Ortalama bir yöneticinin yol alabilmek, yanlış yere yatırım yapmamak, teknoloji tarafında kontrolü kaybetmemek için mutlaka yeni dönem teknolojik trendlerin hepsini özünden bilmelidir.
5. Herşeyi teknolojiden beklemek
Son dönemde yapılan en büyük hatalardan biri de bu. Teknoloji sanki her sorunun devası gibi şirketteki her probleme çözüm olarak görülmemeli. Son dönemde en çok gördüğüm yönetim sorunlarından biri bu. Şirkette her sorunu teknoloji ekibinin çözeceğini söyleyerek üzerinden atan IK ve pazarlama müdürleri ile çokça karşılaşıyorum. Teknoloji departmanaları ise bazen gücü ellerine almak bazen de tam tersi güçsü olduklarından bu durumu destekliyorlar.
Bunun dışında konusu teknoloji olmadığı halde başka bir konu görmeyen patronlar, zamana ayak uyduramayan IT müdürleri (ben bunlara data center meraklısı diyorum) gibi çok değişik problemler de var.
Tabii bu tip durumları analiz etmek bazen çok mümkün olmuyor. Ancak eğer şirketinizde birşeylerin ters gittiğini düşünüyorsanız bir bakın bakalım bu vakalarda hangisi size de uyuyor?