Mobil Uygulamalar (THY, Cosa, Tivibu Go …)

Kullanıcı dostu mobil uygulamalar her zaman bir adım önde

Sosyal medyanın Netizen (internet vatandaşı) kullanıcıları tarafından yaygın şekilde kullanılmaya başlaması alıştığımız web’e olan ilgiyi azalttı. Bu da web sitelerinin SEO tarafında gücünü toplu yapılara bırakmasına sebep oldu. O yüzden markalar yerleşik internette çoğunlukla sosyal medya, pazaryerleri gibi toplu alanları kullanmayı tercih ediyor. Bu, mobil interneti de ciddi anlamda etkiledi. Tarayıcı kullanımından uzaklaşan mobil kullanıcı da uygulamalara yöneldi. Aslında bunun bir başka sebebi de cep telefonlarının üzerindeki sensörlerin ve birçok yerde ihtiyaç olan kullanıcı izinlerinin ancak uygulamalar üzerinden alınması.

Yapılan araştırmalar ortalama bir kullanıcının cep telefonunda 70 civarında uygulama olduğunu gösteriyor. Bu uygulamalardan bazıları o kadar niş konuları içeriyor ki… Ayda yılda bir kullanılmasına rağmen yine de yüklü kalması gerekiyor. Bunlar, genelde markaların kendi geliştirdikleri uygulamalar…

Menüler ve Navigasyon

Büyük markaların yaptığı uygulamalar dijitalleşme trendlerinin etkisiyle artık hamburger menüleri gibi klasik veri tabanı kullanmıyor. Kullanıcı dostu ara yüzler tercih ediliyor.

Son dönemde bu konuda iki örnek gördüm. Birisi Türk Hava Yolları’nın mobil uygulaması. Açılışta bizi bilet ve check-in gibi uygulama kullanıcısı için hayati iki konu karşılıyor. Ancak bu alanlarda yapacağınız faaliyetleri, Miles and Smiles kullanıcısı olarak bağlansanız bile sistem sizi belli bir süre sonra attığı için kullanmak neredeyse imkansız. Hatta bu uygulamada keşfettiğim en ilginç hatalardan biri, Miles and Smiles üyeliğini açsanız bile yaptığınız işlemlerin kaydının alınmaması.

Bu menü sistemlerinden dikkatimi çeken en iyi Türk uygulama Cosa. Kombilerin dijitalleşmesini sağlayan projenin uygulaması ciddi bir kullanıcı deneyimi içeriyor. Her an evdeki kombiye bağlı olan baz istasyonundan bilgi alması gereken uygulama bunu sorunsuz gerçekleştiriyor. Üstelik her baz istasyonu başka bir lokasyonda ve farklı internet bağlantılarına sahip olmasına rağmen… Bu arada, uygulamanın kullanıcı deneyimi çok güzel çalışıyor. Kullanırken bundan sonra nereye basmam gerekiyor acaba hissini yaşatmadan ihtiyacınız olan tuşlar karşınıza çıkıyor.

Bu noktada yapılacak işlemlerin veri ağırlıklı olmasından dolayı, klasik menüler kullanan İş Bankası uygulaması da özelleştirilebilir menüler sayesinde bir farklı çözüm bulmuş.

Elbette, mobil uygulamalar için ekran büyüklükleri de ciddi sorunlar arasında. Bunu çözmek için yapay zeka kullanan iki farklı yaklaşım dikkatimi çekiyor. Biri Garanti Bankası, diğeri de Apple Watch üzerindeki dashboard (dashboard’un da bir uygulama olduğunu unutmamak gerek). Ancak yapay zekanın özellikle iki dil kullanan bir power user’ın ihtiyaçlarını anlamaktan çok uzak olduğunu söyleyebilirim. Bu nedenle kullanıcıyla etkileşim haline giren yönlendiren uygulamalar gibi yapay zekayı genelde kullanmamayı tercih ediyorum.

Navigasyon konusunda hala en iyi yöntemin iyi bir kullanıcı deneyimi olduğunu düşünüyorum. Bunu da bahsettiğim uygulamalar arasında en iyi yapan ‘Cosa’. En kötü yapan konusunda ise kararsızlıklarım var. Malum tavanın belli tabanın belli olmadığı bir iş bu. Ancak elindeki seksi içeriği en kötü sunan uygulama konusunda en çok dikkatimi çeken Tivibu Go. Birçok kanalın video içeriklerini elinde bulunduran uygulamanın, çok iyi bir kullanıcı deneyimi vermesi gerekirdi. Ancak mevcut uygulama ekran büyüklüğü engeline takılmış kalmış. Uygulamayı yönetmek, kanallar arasında geçiş yapmak, geçmişe gitmek ciddi anlamda azap. Bu güzel içeriğin bu kadar yanlış kullanımı insanı çok üzüyor. Halbuki uygulama, cep telefonu üzerinde bu tip bir içeriği sosyal TV imkanları ile de birleştirip harika bir televizyon deneyimi yaratma imkanı sunuyor.

Geçenlerde üç yaşına basan kızım Zeynep Su ile birlikte geçirebileceğimiz vakitte Apple TV üzerinden çok seveceği bir filmi açtım. Gördüğüm kadarı ile ne filmin süresi bu kullanıcı kitlesinin alışkanlıklarına uygun yapılmış, ne de mecrası. Artık çocuklar televizyon seyretmektense üç-beş dakikalık videoları mobilden seyretmeyi tercih ediyor.

Geçenlerde okuduğum Xsight araştırması da bunu destekler nitelikte; 15 yaş altı gençler cep telefonu ile her şeyi hallediyor, televizyon sahibi olmak istemiyor ve hatta kullanmıyor.

Bu, Tivibu Go gibi uygulamalar için harika bir imkân. Ancak ne yazık ki bu fırsatı değerlendiremiyorlar.

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK