İnovasyonun yeni yönü tasarruf

Yılladır ciddi bir dijital uçurumun tam önünde bulunduğumuzun uyarısını yapıyorum. Hatta son yazılarımda uçurumun büyüklüğünü anlatmak amacı ile bu yarığı fay hattı olarak tanımlamışım. ( https://tinyurl.com/dijitalucurum ) Bu sadece bizim için değil, dünyada “muasır medeniyetler seviye”sine ulaşamamış bütün ülkeler için ciddi bir sorun. Bu seviyeyi tanımlamak için Malatya eski valisi Ulvi Saran’a kulak vermek gerekiyor. Sayın valim;
“Ekonomik kalkınma ve teknolojik gelişmişlik düzeyinin en önemli göstergelerinden biri,rögar kapağı ile asfalt seviyesi arasındaki ilişkidir. Rögar kapağı ile asfaltı aynı seviyede tutturamayan ülkeler orta gelir tuzağını aşamıyor,marka geliştiremiyor; motor,chip vs üretemiyorlar.” diyor.
Benim bu söylemden çıkardığım sonuç, eğer devlet rögar kapağı ile asfalt seviyesini eşitlemenin vatandaşının hayatındaki önemini düşünmüyorsa, gelişemiyor. Zira aynı bakış açısı, vatandaşın yaşadığı yerleşim yerlerine yakın nükleer santraller yapmasına, dünya taşımacılığı yepyeni bir bakış açısına yaklaşırken ormanı ikiye bölen asfaltlar yapmasına sebep oluyor. Aynı yaklaşım, blockchain, yapay zeka, drone gibi gelişi aşikar teknolojilere ilgisiz kalınmasına, devlet desteklerinin dünya trendleri olan bu alanlarda inovasyon yerine, kuaför, büfe gibi yatırımlara gitmesine sebep oluyor.
O zaman da Güven Borça’nın yıllar önce sorduğu soruyu bir daha sormak gerekiyor….
Bu topraklardan marka çıkar mı?
Şu ana kadar okuduklarınızın hepsini değiştirebilirsek bu topraklardan koca koca şirketler de çıkar. Hatta formülü de son derece basit. Elinizde işe yarar şekilde çalışan bir ürün olmalı. Tabii ürünün ana alanı da nesnelerin interneti, yapay zeka, büyük veri olmalı.
Ürün evrensel standartlara uygun şekilde kullanılabilir olmalı. Son dönemde ortaya çıkan markalara bakarsanız hepsinin Amerikan pazarında yeşerdiğini göreceksiniz. Yeni bir şirketin gücü satışını arttırmasındadır. Bunun da Türkiye gibi küçük pazarlarda güçlenmesi mümkün değildir. O yüzden son dönem Avrupalı bir çok marka gibi büyümek için Amerika’yı kullanmak gerekiyor.
Eğer pazarın dinamikleri bir Türk markası için sorun olacaksa yıllar önce oluşturduğumuz BBS’in Kanada pazarında büyüyüp sonra dünyaya yayılması gibi bir strateji doğru olabilir. Her ne olursa olsun
Ve inovasyon
İşte asıl önemli kısma geldi. Bu tip pazarlar yenilikçi olmayan ürünlerin çıkmasına çok da izin vermezler. Bu nedenle ürünün inovatif olması şart. İnovasyon, disruptive olmak zorunda. Bu nedenle insanların evrensel bir sorununa çözüm üretmek durumunda. Ancak son dönem teknolojilerinin çoğu evrensel yaklaşımlara çok da izin vermiyor. Bilişsel zeka lie makine öğrenmesi yapan bir yapay zeka, kültürel ve dilden kaynaklanan sorunları aşmak zorunda. Bu da evrensel tercihleri engelliyor. Büyük veri’nin de sonuçları yerelleşmeye takılıyor.
İnsanlığın gelişimini engelleyen alanların başında tüketim toplumu ve kapitalizmin defoları geliyor. Çoğunluk ise kaynakların kullanımında tasarrufu ön plana çıkarmadan çözülebilecek gibi görünmüyor. Bu yaklaşımla özellikle evrensel tasarruf işlevini yerine getiren ürünlerin daha başarılı olacağını görebiliyoruz.
Türkiye’de son dönemde geliştirilen, benim de beğendiğim ürünler arasında, bir araştırma yaptığımda, birkaç hafta önce de mobil uygulamasından bahsettiğim Cosa (akıllı oda termostatı) bu parametrelere çok uyuyor. Ürün çalışır durumda ve gerek mobil uygulaması, gerekse müşteri deneyimi açısından evrensel standartların üzerinde. Dünyadaki rakiplerinden biri olan Nest’in kullanımından daha kolay. (Nest’i Google’ın aldığından bahsetmek gerekiyor).
Ancak Cosa şu an sadece Türkiye pazarında, bunu en kısa zamanda değiştirmeli. Ürünün bir ekranının olmaması benim gibi power kullanıcılar açısından problem değil. Ancak yaptığım araştırmalar bunun özellikle ev kullanıcısı açısından öncelikli olduğunu gösteriyor. Tabii örnek olarak Cosa’yı göstermemin en önemli sebebi bu projenin inovatif tarafının fosil yakıt tüketimini azaltmak ve verimli enerji kullanımını arttırmak olduğunu söylemek gerek.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK