Her hafta nereden baksanız 2-3 farklı girişim fikri ile karşılaşıyor, görüşüyorum. Bir çoğu bana başarılı olmanın yöntemlerini, fikirlerinin iyi olup olmadığını soruyor. İşte geçen hafta bu konuda bence çok önemli ve değerli özel bir sohbeti armut.com kurucusu Başak Taşpınar Değim ile gerçekleştirdim.
armut.com neden başarılı?
Armut, 2011 yılında hizmet arayanların kaliteli hizmet verenlere kolayca ulaşmasını sağlamak için kurulmuş. Şu an 150.000’i geçen hizmet veren ile hizmet alanında %98 müşteri memnuniyeti ile çalışmalarını sürdüren online bir pazar yeri. Bir girişim şirketi olarak ilk yatırımını 2014 yılında Hummingbird Ventures’tan yaklaşık 3.5 Milyon TL olarak almış. Addventure ve Hummingbird Ventures fonlarından aldığı toplam 11,2 milyon liralık ikinci bir yatırım almış. Ayda 100 bini aşkın hizmet talebi alıyor. Armut, homerun markasıyla ABD (aHomeRun.com), İngiltere ( HomeRun.co.uk ) , Suudi Arabistan ( sa.aHomeRun.com) ve Mısır’da ( eg.aHomeRun.com ) faaliyetlerine başlamış.
Armut, son 4 yılda en hızlı büyüyen 50 teknoloji şirketini belirleyen Deloitte Teknoloji Fast 50 Türkiye Programı’nda %2800’lük büyüme oranıyla ikinci olmuş.
Bu başarının sırrı ne?
Başak hanım’la yaptığım sohbetten ve yıllardır biriktirdiklerimden çıkardığım sonuçları paylaşmak için not aldım. Benim gördüğüm ilk etki,inanç. Anlattıklarından, Amerika’daki rahat yaşantılarını önce İsviçre sonra’da Türkiye’ye gelerek bozmuşlar. Hani şu moda tabiriyle konfor alanlarından çıkmışlar. Burada da profesyonel yaşantılarını önce Başak hanım sonra da eşi bırakarak bütün enrjilerini armut.com’a yönlendirmişler.
Zamanın ruhu
Başak hanım Türkiye’ye yerleştiğinde evini boyatması ihtiyacı hasıl olmuş. Aradan geçen yıllara rağmen o gün yaşadıklarını öyle canlılıkla anlatıyor ki; çektiği çileyi size ulaştırıyor. Sadece bir boyacı bulabilmiş, 1800TL gibi standartların üzerinde bir teklif almış ve boyacı ancak üç hafta sonra gelebilmiş.
İşte bu Başak hanımın disruption’ı yakalamasına sebep olmuş ve eşiyle birlikte yazılımı yapmaya başlamışlar. Benim burada iki analizim var. Herkesin dikkatini çeken disruption’ı yakalamak ama daha önemlisi zamanın ruhuna uygun davranmak. O zaman bu tip bir projeyi “kendi garajında çıkarmak” kolay ve mantıklıydı. Ancak yeni dönemde danışmanlarla ve dışkaynak kullanımları ile başlamayan bir proje yarım ve gerçekleşmesi zordur.
2. Hands-on
Bence bir patronun başarısının en önemli sırrı, projenin içinde olmasıdır. Başak hanım, gelen ilk hizmet isteğinin o an alanlarını kapsamayan bir Bursa’da dişçi isteği olduğundan bahsetti. Müşterisini bizzat kendisi arayarak, aslında hizmet alanlarını içinde olmasa da Bursa’da kendisinin de gittiği dişçinin bilgisini vermiş ve dilerse bir randevu ayarlayabileceğini söylemiş. İşte bence başarının en önemli sırrı burası. Yıllar önce ben de yemeksepeti.com’dan benzer bir istekte bulunmuş, Dalyan’a İstanbul simidi istemiştim. Nevzat Aydın ve PR ajansları ContactPlus+’ın kurucusu Orkide Gökhan imkanları zorlayarak bu talebimi gerçekleştirmişlerdi. Hem Orkide hem de Nevzat o zaman işin içinde, herşeyle ilgileniyorlardı. İkisinin de başarısının sebebi bence bu.
Başak hanımla konuşurken müşterisinin daha sonra başka bir talepte bulunduğunu detayları ile anlattı. Her ne kadar başak hanım bununla müşteri memnuniyetini yüzde 98 gibi inanılmaz bir rakama çıkarmış olsa da, biz buna işinin başında olmak diyoruz.
3. Dijital dönüşümü anlamak
Bir dijital pazar yeri kurucusunun dijital dönüşümü olmaz ki diyebilirsiniz. Birçok proje teknolojiyi işinin içinde çokça kullanınca dijital dönüşümü tamamladığını zannediyor. Ancak danışanlarıma, okuyucularıma ve dinleyicilerime hep anlattığım gibi dijital dönüşümün temelinde insan memnuniyeti var. Bunu gerçekleştirmeyen kurumların ileride başarılı olması düşünülmeyeceği gibi, yaşamaları da çok zor olacak.
armut.com, dijital dönüşümünü gerçekleştirmek için “trust & quality” departmanı kurmuş. Amacı sadece müşteri memnuniyetini maksimum seviyede tutmak olmuş.
4. İmkansızı gerçekleştirmek
Başak hanım müşteri memnuniyetini yükseltmek amacı ile özellikle tamamlanmayan hizmetler için bir sigorta sistemi düşünmüş. Bunu da sigorta şirketleri ile gerçekleştirmek istemiş. Ancak ne yazık ki sigorta şirketleri riski hesaplayıp, bir çözüm üretememişler. Daha önce benim de buna benzer reasürans merkezine kadar götürdüğüm, gerçekleşmeyen bir projem olduğu için yaşadıklarını çok iyi anladığımı söyledim. Ancak Başak hanım, durmamış, sigortayı kendi imkanları ile oluşturmuş.
İşte bir girişimcinin başarısının en son noktası da bu. Bazen önüne çıkan engelleri aşmak yerine kendine yeni bir yol inşa etmesi bile gerekebilir. Başarı onu yapmaktan imtina etmemekte.

Başarılı bir startup’ın formülü nedir?” üzerine bir yorum

Comments are now closed.