Başarılı bir startup’ın formülü nedir?

Her hafta nereden baksanız 2-3 farklı girişim fikri ile karşılaşıyor, görüşüyorum. Bir çoğu bana başarılı olmanın yöntemlerini, fikirlerinin iyi olup olmadığını soruyor. İşte geçen hafta bu konuda bence çok önemli ve değerli özel bir sohbeti armut.com kurucusu Başak Taşpınar Değim ile gerçekleştirdim.
armut.com neden başarılı?
Armut, 2011 yılında hizmet arayanların kaliteli hizmet verenlere kolayca ulaşmasını sağlamak için kurulmuş. Şu an 150.000’i geçen hizmet veren ile hizmet alanında %98 müşteri memnuniyeti ile çalışmalarını sürdüren online bir pazar yeri. Bir girişim şirketi olarak ilk yatırımını 2014 yılında Hummingbird Ventures’tan yaklaşık 3.5 Milyon TL olarak almış. Addventure ve Hummingbird Ventures fonlarından aldığı toplam 11,2 milyon liralık ikinci bir yatırım almış. Ayda 100 bini aşkın hizmet talebi alıyor. Armut, homerun markasıyla ABD (aHomeRun.com), İngiltere ( HomeRun.co.uk ) , Suudi Arabistan ( sa.aHomeRun.com) ve Mısır’da ( eg.aHomeRun.com ) faaliyetlerine başlamış.
Armut, son 4 yılda en hızlı büyüyen 50 teknoloji şirketini belirleyen Deloitte Teknoloji Fast 50 Türkiye Programı’nda %2800’lük büyüme oranıyla ikinci olmuş.
Bu başarının sırrı ne?
Başak hanım’la yaptığım sohbetten ve yıllardır biriktirdiklerimden çıkardığım sonuçları paylaşmak için not aldım. Benim gördüğüm ilk etki,inanç. Anlattıklarından, Amerika’daki rahat yaşantılarını önce İsviçre sonra’da Türkiye’ye gelerek bozmuşlar. Hani şu moda tabiriyle konfor alanlarından çıkmışlar. Burada da profesyonel yaşantılarını önce Başak hanım sonra da eşi bırakarak bütün enrjilerini armut.com’a yönlendirmişler.
Zamanın ruhu
Başak hanım Türkiye’ye yerleştiğinde evini boyatması ihtiyacı hasıl olmuş. Aradan geçen yıllara rağmen o gün yaşadıklarını öyle canlılıkla anlatıyor ki; çektiği çileyi size ulaştırıyor. Sadece bir boyacı bulabilmiş, 1800TL gibi standartların üzerinde bir teklif almış ve boyacı ancak üç hafta sonra gelebilmiş.
İşte bu Başak hanımın disruption’ı yakalamasına sebep olmuş ve eşiyle birlikte yazılımı yapmaya başlamışlar. Benim burada iki analizim var. Herkesin dikkatini çeken disruption’ı yakalamak ama daha önemlisi zamanın ruhuna uygun davranmak. O zaman bu tip bir projeyi “kendi garajında çıkarmak” kolay ve mantıklıydı. Ancak yeni dönemde danışmanlarla ve dışkaynak kullanımları ile başlamayan bir proje yarım ve gerçekleşmesi zordur.
2. Hands-on
Bence bir patronun başarısının en önemli sırrı, projenin içinde olmasıdır. Başak hanım, gelen ilk hizmet isteğinin o an alanlarını kapsamayan bir Bursa’da dişçi isteği olduğundan bahsetti. Müşterisini bizzat kendisi arayarak, aslında hizmet alanlarını içinde olmasa da Bursa’da kendisinin de gittiği dişçinin bilgisini vermiş ve dilerse bir randevu ayarlayabileceğini söylemiş. İşte bence başarının en önemli sırrı burası. Yıllar önce ben de yemeksepeti.com’dan benzer bir istekte bulunmuş, Dalyan’a İstanbul simidi istemiştim. Nevzat Aydın ve PR ajansları ContactPlus+’ın kurucusu Orkide Gökhan imkanları zorlayarak bu talebimi gerçekleştirmişlerdi. Hem Orkide hem de Nevzat o zaman işin içinde, herşeyle ilgileniyorlardı. İkisinin de başarısının sebebi bence bu.
Başak hanımla konuşurken müşterisinin daha sonra başka bir talepte bulunduğunu detayları ile anlattı. Her ne kadar başak hanım bununla müşteri memnuniyetini yüzde 98 gibi inanılmaz bir rakama çıkarmış olsa da, biz buna işinin başında olmak diyoruz.
3. Dijital dönüşümü anlamak
Bir dijital pazar yeri kurucusunun dijital dönüşümü olmaz ki diyebilirsiniz. Birçok proje teknolojiyi işinin içinde çokça kullanınca dijital dönüşümü tamamladığını zannediyor. Ancak danışanlarıma, okuyucularıma ve dinleyicilerime hep anlattığım gibi dijital dönüşümün temelinde insan memnuniyeti var. Bunu gerçekleştirmeyen kurumların ileride başarılı olması düşünülmeyeceği gibi, yaşamaları da çok zor olacak.
armut.com, dijital dönüşümünü gerçekleştirmek için “trust & quality” departmanı kurmuş. Amacı sadece müşteri memnuniyetini maksimum seviyede tutmak olmuş.
4. İmkansızı gerçekleştirmek
Başak hanım müşteri memnuniyetini yükseltmek amacı ile özellikle tamamlanmayan hizmetler için bir sigorta sistemi düşünmüş. Bunu da sigorta şirketleri ile gerçekleştirmek istemiş. Ancak ne yazık ki sigorta şirketleri riski hesaplayıp, bir çözüm üretememişler. Daha önce benim de buna benzer reasürans merkezine kadar götürdüğüm, gerçekleşmeyen bir projem olduğu için yaşadıklarını çok iyi anladığımı söyledim. Ancak Başak hanım, durmamış, sigortayı kendi imkanları ile oluşturmuş.
İşte bir girişimcinin başarısının en son noktası da bu. Bazen önüne çıkan engelleri aşmak yerine kendine yeni bir yol inşa etmesi bile gerekebilir. Başarı onu yapmaktan imtina etmemekte.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK

One thought on “Başarılı bir startup’ın formülü nedir?”

Yorumlar kapalı.