Güzel şeyler de oluyor!

Birkaç haftadır Türkiye’de değerli birkaç projeyi yazmaya çalıştım. Klima kontrolünü sağlayan Cosa, hizmet pazaryeri armut.com benim son dönemde dikkatimi çeken orta büyüklükteki projeler arasındaydı. Köşemde elimden geldikçe farklı büyüklüklerde yeni ve başarılı olacağına inandığım projeleri paylaşmaya devam edeceğim. Bu hafta da büyük markalar içinde projeleri dikkatimi çekenlerden bahsetmek istiyorum. Bu projelerin çoğu keynote konuşmalarımda vizyon açmak üzere önerdiğim projelerin vücut bulmuş hali. Bu nedenle bu projeleri sadece köşemde yazarak desteklemekten ziyade, ihtiyaçlarımı göze almaksızın gidip satın alarak da desteklemek istiyorum. Bu sayede size projelerin birer abonesi olarak da yaşanan kolaylık ve zorlukları uzun vadede anlatma imkanım olacak.
Vestel’in televizyon aboneliği
Malum IPTV derneği başkanı bir profesyonel televizyoncu olarak, gerek içerik, gerek yazılım, gerekse donanım tarafında yenilikçi projeleri takip ediyor ve yorumluyorum. İşte birgün eşim televizyon seyrederken rastladığı bir reklamı izledikten sonra beni televizyon karşısına çağırdı. Yayını geriye alıp birlikte reklamı seyrettik.
Reklamda yeni evli bir çift teknoloji marketlerden birini gezerken, 4K bir televizyonun kampanyası ile karşılaşıyorlar. Şartlar kendilerine uyduğu için alım kararı alıyorlar. Ancak kısa zaman sonra Mersinli olduğuna burada teknoloji marketlerdeki deneyimlerimde de karşılaştığım için net bir şekilde tahmin ettiğim bir bey geliyor. Diyor ki; “4K az K” yarın 5K çıkar televizyonunuz elinizde kalır. Genç çift merakla 5K’nın çıkış tarihini soruyor. Mersinli olduğunu zannettiğim zat, onu bilseydik diyor. Sonra dış ses devreye girip o zaman size abonelik yapalım, aylık ödemeler yapın, iki yılda bir televizyonunuzu değiştirelim diyor. Mersinli zat “öyle olmaz, abonelik suda olur, elektrikte olur, televizyonda abonelik mi olur?” diye soruyor.
İşte çok yenilikçi bir fikir! Yıllardır konuşmalarımda deterjan aboneliklerine çamaşır makinesi hediye eden şirketlerden bahsederdim. İşte şimdi aynı proje televizyon için hem de bir içerik firması yerine bir donanım(panel) firmasından geliyor.
Vestel’in yönetimini bu yenilikçi fikir için kutluyorum! Ellerinize sağlık.
Arçelik’in tek tuş’la deterjan siparişi projesi
Amazon’un yıllardır gerçekleştirdiği, hızlı satın almayı sağlayan bir “Dash” projesi var. Evinizde istediğiniz yere birkaç dolarlık bir buton yerleştiriyorsunuz. Tuşa bastığınızda düğme internete bağlanıp, ne konuda sipariş vermesi gerekiyorsa Amazon Prime üzerinden o siparişi veriyor. Muhtemelen birkaç saat sonra ürününüze kavuşuyorsunuz. Bu ürünler arasında traş malzemeleri, çamaşır deterjanı gibi ürünler var. Yıllardır sırf denemek ve mümkünse (Türkiye’de ne yazık ki çalışmadığı için) başka işlerde kullanmak için bu butonladan almak istiyordum. Bu amaçla da hala Amazon wish list’imde duruyor.
Ne güzeldir ki; proje artık bir Türk firması tarafından da hayata geçirilmiş. Arçelik, gerçekleştirdiği yeni proje ile İstanbul, İzmir, Antalya, Denizli, Adana, Ankara, Gaziantep illerinde butonu evinde monte edenlerin deterjan ihtiyaçlarını bir tek tuşla gerçekleştiriyor.
Proje dışardan bir donanım operasyonu gibi görünse de aslında arkada bağlı olduğu bir servis, bu sayede siparişin ulaştığı bir operasyon merkezi ve deterjanın zamanında tüketiciye ulaşmasını sağlayan ciddi bir lojistik meselesi.
Bir e-ticaret projesi olarak markaya ciddi avantajlar sağlıyor olması açısından önemli gibi görünse de bence asıl avantajı tüketiciye sağlayacak bir proje. Mersin’de de faaliyete geçmesini dört gözle bekliyorum. White hacker arkadaşlara, bu butonlarla yapacakları yeni projeler tavsiye ediyorum.
Turkcell’in anlaşılamayan reklamı
Bir süredir televizyonlarda Turkcell’in sosyal medyada fenomen olan bir videoyu değiştirerek yaptığı reklam konuşuluyor. Videoda fenomenimiz bir şelalenin önüne gitmiş, “görüyorsunuz, anlatmaya gerek yok!” diyor. Özellikle duygusal reklamları ile bir süredir takipten zevk aldığım Turkcell ise videoyu kampanya bilgileri ile doldurup aynen yayına vermiş.
Sosyal medyada bu reklam hakkındaki yorumlarım ilk sorulduğunda, aklıma şelale çekimi (özellikle de canlı yayınının) ne kadar zor olduğu geldi. Boat Show’daki çocuk gibi bir yorum yapmak istemiyorum ama şelale çekiminde köpüğü görmek, suyun aralıksız akışını hissetmek gerekir. Yayında veya kayıtta en ufak teknik sorun dikkat çekecektir. Bu nedenle telekominikasyon şirketi açısından dikkat çekici bir denemedir. Ancak tabii bu söylemin sosyal medyada anlaşılmasını beklemek yanlış olur. Bu daha çok teknoloji profesyonellerinin dikkatini çekecek bir konudur. Sanıyorum bu nedenle de kampanya bilgilerinin altına gizlenmiş.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK