Güzel şeyler de oluyor!

Birkaç haftadır Türkiye’de değerli birkaç projeyi yazmaya çalıştım. Klima kontrolünü sağlayan Cosa, hizmet pazaryeri armut.com benim son dönemde dikkatimi çeken orta büyüklükteki projeler arasındaydı. Köşemde elimden geldikçe farklı büyüklüklerde yeni ve başarılı olacağına inandığım projeleri paylaşmaya devam edeceğim. Bu hafta da büyük markalar içinde projeleri dikkatimi çekenlerden bahsetmek istiyorum. Bu projelerin çoğu keynote konuşmalarımda vizyon açmak üzere önerdiğim projelerin vücut bulmuş hali. Bu nedenle bu projeleri sadece köşemde yazarak desteklemekten ziyade, ihtiyaçlarımı göze almaksızın gidip satın alarak da desteklemek istiyorum. Bu sayede size projelerin birer abonesi olarak da yaşanan kolaylık ve zorlukları uzun vadede anlatma imkanım olacak.
Vestel’in televizyon aboneliği
Malum IPTV derneği başkanı bir profesyonel televizyoncu olarak, gerek içerik, gerek yazılım, gerekse donanım tarafında yenilikçi projeleri takip ediyor ve yorumluyorum. İşte birgün eşim televizyon seyrederken rastladığı bir reklamı izledikten sonra beni televizyon karşısına çağırdı. Yayını geriye alıp birlikte reklamı seyrettik.
Reklamda yeni evli bir çift teknoloji marketlerden birini gezerken, 4K bir televizyonun kampanyası ile karşılaşıyorlar. Şartlar kendilerine uyduğu için alım kararı alıyorlar. Ancak kısa zaman sonra Mersinli olduğuna burada teknoloji marketlerdeki deneyimlerimde de karşılaştığım için net bir şekilde tahmin ettiğim bir bey geliyor. Diyor ki; “4K az K” yarın 5K çıkar televizyonunuz elinizde kalır. Genç çift merakla 5K’nın çıkış tarihini soruyor. Mersinli olduğunu zannettiğim zat, onu bilseydik diyor. Sonra dış ses devreye girip o zaman size abonelik yapalım, aylık ödemeler yapın, iki yılda bir televizyonunuzu değiştirelim diyor. Mersinli zat “öyle olmaz, abonelik suda olur, elektrikte olur, televizyonda abonelik mi olur?” diye soruyor.
İşte çok yenilikçi bir fikir! Yıllardır konuşmalarımda deterjan aboneliklerine çamaşır makinesi hediye eden şirketlerden bahsederdim. İşte şimdi aynı proje televizyon için hem de bir içerik firması yerine bir donanım(panel) firmasından geliyor.
Vestel’in yönetimini bu yenilikçi fikir için kutluyorum! Ellerinize sağlık.
Arçelik’in tek tuş’la deterjan siparişi projesi
Amazon’un yıllardır gerçekleştirdiği, hızlı satın almayı sağlayan bir “Dash” projesi var. Evinizde istediğiniz yere birkaç dolarlık bir buton yerleştiriyorsunuz. Tuşa bastığınızda düğme internete bağlanıp, ne konuda sipariş vermesi gerekiyorsa Amazon Prime üzerinden o siparişi veriyor. Muhtemelen birkaç saat sonra ürününüze kavuşuyorsunuz. Bu ürünler arasında traş malzemeleri, çamaşır deterjanı gibi ürünler var. Yıllardır sırf denemek ve mümkünse (Türkiye’de ne yazık ki çalışmadığı için) başka işlerde kullanmak için bu butonladan almak istiyordum. Bu amaçla da hala Amazon wish list’imde duruyor.
Ne güzeldir ki; proje artık bir Türk firması tarafından da hayata geçirilmiş. Arçelik, gerçekleştirdiği yeni proje ile İstanbul, İzmir, Antalya, Denizli, Adana, Ankara, Gaziantep illerinde butonu evinde monte edenlerin deterjan ihtiyaçlarını bir tek tuşla gerçekleştiriyor.
Proje dışardan bir donanım operasyonu gibi görünse de aslında arkada bağlı olduğu bir servis, bu sayede siparişin ulaştığı bir operasyon merkezi ve deterjanın zamanında tüketiciye ulaşmasını sağlayan ciddi bir lojistik meselesi.
Bir e-ticaret projesi olarak markaya ciddi avantajlar sağlıyor olması açısından önemli gibi görünse de bence asıl avantajı tüketiciye sağlayacak bir proje. Mersin’de de faaliyete geçmesini dört gözle bekliyorum. White hacker arkadaşlara, bu butonlarla yapacakları yeni projeler tavsiye ediyorum.
Turkcell’in anlaşılamayan reklamı
Bir süredir televizyonlarda Turkcell’in sosyal medyada fenomen olan bir videoyu değiştirerek yaptığı reklam konuşuluyor. Videoda fenomenimiz bir şelalenin önüne gitmiş, “görüyorsunuz, anlatmaya gerek yok!” diyor. Özellikle duygusal reklamları ile bir süredir takipten zevk aldığım Turkcell ise videoyu kampanya bilgileri ile doldurup aynen yayına vermiş.
Sosyal medyada bu reklam hakkındaki yorumlarım ilk sorulduğunda, aklıma şelale çekimi (özellikle de canlı yayınının) ne kadar zor olduğu geldi. Boat Show’daki çocuk gibi bir yorum yapmak istemiyorum ama şelale çekiminde köpüğü görmek, suyun aralıksız akışını hissetmek gerekir. Yayında veya kayıtta en ufak teknik sorun dikkat çekecektir. Bu nedenle telekominikasyon şirketi açısından dikkat çekici bir denemedir. Ancak tabii bu söylemin sosyal medyada anlaşılmasını beklemek yanlış olur. Bu daha çok teknoloji profesyonellerinin dikkatini çekecek bir konudur. Sanıyorum bu nedenle de kampanya bilgilerinin altına gizlenmiş.