Arda ile dijital dönüşüm üzerine

Geçen gün Boğaziçi Üniversitesi yurdunda güzel günler geçirdiğim arkadaşım Arda Karaçelebi ile yemek yedik. Arda bir süredir Ernst & Young’da Yardımcı Ortak. Konu döndü dolaştı, dijital dönüşüme geldi. Ben de Arda’ya düşüncelerini sordum. Dijital dönüşüm hakkında görüşlerini aldım.

Dijital dönüşümün mevcut iş ihtiyaçlarından ayrı düşünülemeyeceğini ama yapısı ve etkileri itibarı ile müşteri ile buluşma, doğru hizmeti en az maliyetle ona sunabilme ve rekabet avantajı yaratabilme konusunda alışılagelmiş kuralların değişmesine sebep olan bir araç olarak gördüğünü söyledi. İş modelleri değişiyor diye sunuluyor ama öte yandan aslında dün de var olan ama bugün karşılanabilen insan ve şirket ihtiyaçlarını sağlayabilecek bir araç kutusu, dijital dönüşüm, diyor Arda.

Peki iş modelleri zaten her zaman devinimde değil mi?

İş modeli aslında dün de değişmek istiyordu rekabet ile başa çıkmak için sürekli olarak kendi sınırlarını zorluyordu. Dijital ile bu değişime önayak olabilecek bazı araçları daha kazandı ve kendini o yönde kurguluyor.

Arda bu noktada benim de altına imzamı atacağım bir konuya getirdi sohbeti. İş ihtiyaçlarının adreslenmediği ve ayakları pratik açıdan yere basmayan projelerin büyük problemleri olduğunu savunuyor. Ben de buna aynen katılıyorum. Bu nedenle iş ihtiyaçlarını doğru tanımlayan ve onlara pratik uygulanabilir çözümler sunan yaklaşımları kurum olarak öneriyorlarmış.

Sonuçta özünde hep aynı sorulara cevap vermek gerekli. Ne yapabilirsem müşterilerime artı değer yaratabilirim ve bunu sürdürebilir yapabilirim? Ne yapmazsam rekabetin gerisinde kalırım ve kar marjlarım erimeye devam eder? Kendimi nasıl farklılaştırabilirim ki tercih edileyim? Yetenekli çalışanlara nasıl cazip bir çalışma ortamı yaratabilirim?

Bu nedenle mevcut iş ihtiyaçlarına çözümler üretecek veya yeni iş modellerini müşteri ile ortaya çıkarmada yardımcı olacak dijital dönüşümün kurumlarda kalıcılığını sağlayacak 5 ana fonksiyonda toplamışlar. EY dijital hizmetler kapsamında; müşterilerinin gelecekteki rekabette ayakta kalmalarını sağlayacak dijital stratejileri ve yeni iş modellerini geliştirmede, ortaya çıkan yeni stratejilerin ürün ve hizmetlere dönüşmesini sağlayacak iç ve dış inovasyonun, üniversitelerle birlikte kuluçkalandırmanın sağlanmasında, yeni ürün ve hizmet iş modellerinin doğru müşteri ihtiyaç ve deneyimleri ile güçlendirilmesinde,  iş süreçlerinin, operasyonların yeni hizmet ihtiyaçları ve müşteri deneyimlerine göre yeniden yapılandırılmasında ve son olarak tüm bu yeni mimarinin güvenli olarak çalışacağı teknolojik altyapıların kurulmasında müşterilerine yardımcı oluyorlar. Müşteri deneyimlerini iyileştirmede, operasyonlarını özellikle tedarik zinciri ile ilgili alanlarda şirketlerde çok karşılaştıkları, çözmek isteyip, yakın geçmişin teknolojileri ve entegrasyonları ile istedikleri performansı alamadıkları alanlarda makineler arası bilgi akışını, büyük veriyi ve yapay zekayı bir araya getiren pratik üretime ve tedarik zincirine doğrudan katkı sağlayacak araçlar geliştirmişler.

Gördüğüm kadarıyla bunlar henüz ERP’lerin tam olarak kapsamadığı süreçleri de bir platformda buluşturmayı amaçlayan çözümler.

Arda, özellikle yapay zekanın kullanıldığı, harcama faturalarını ayrıştıran yeni bir hizmetten bahsetti. AI Spend Cube isimli bu ürün gerçekten yapay zekanın ilginç kullanımlarından biri. Gördüğüm kadarı ile EY ürünlerinin hepsine yapay zekayı eklemiş. Smart Factory, EY SYNC, Catalyst, Smart Maps gibi ürünlerinde sadece yapay zeka değil, IoT, blockchain, veri madenciliği gibi alanlara da girmişler.

Arda, şirket içinde de ciddi bir dijital dönüşümün olduğundan bahsetti. Birçok rutini yapay zekaya bırakmaya başlamışlar. Zaten, dijital dönüşümü kendi içinde yaşamayan bir yapının başkalarına dijital dönüşümden bahsetmesi neredeyse imkansız.

Aradan çok uzun yıllar ve bağlantıda olmadığımız dönemler geçmiş olmasına rağmen kısa zamanda eski dostluğu bulduğum için mutluyum. Yanlış hatırlamıyorsam Arda Boğaziçi Endüstri’den mezun oldu. Okulda internet teknolojileri üzerine çalışırken yaptığımız sohbetlerde endüstrici ve fizikçi farkı ortaya çıkardı. Ama şimdi en çok dikkatimi çeken, artık ikimizin de aynı yöne baktığı oldu.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK