Amazon Apple Google kapışması

4 büyükler söylemi bizim kültürümüzün bir parçası sayılmaz. Ama üçlemeler gibi güzel bir anlatım yöntemi olduğu için severim. Aslında batı kültüründe dört farklı yönden gelen mahşerin dört atlısını ifade eder. Teknolojinin dört büyüğü, Google, Amazon, Facebook ve Apple da işte tam böyle, mahşerin atlıları olarak tanımlanıyor. Son dönemde hepsinin pazarda bir amacı var. 1 Trilyon dolar değerlenmeye ulaşmak. Peki bunun için hangi gelişmeleri planlıyorlar. Teknolojiyi hangi noktaya çekmeye çalışıyorlar. 

Amazon

Mahşerin en eski atlısı diyemeyiz ama çılgın kararlar alma noktasında onunla kimse yarışamaz. Kurucu Jeff Bezos, gelecek on yıl Amazon’un bütün kazancını her kuruşu ile sermayeye aktaracağını yatırımcılarına söylediğinde sene 1995 filandı. Perakende gibi lokal bir konuda çalıştıkları ve önlerinde lojistik gibi çok ciddi bir zorlayıcı olduğu için pazar payının büyük kısmı Amerika’da. Bu nedenle büyüklüğünü yaşamımızda hissedemiyoruz. Ancak S3 ile başlayan bulut bilişim macerasında AWS dünya pazarın neredeyse yarısına hakim.

AWS yanılmıyorsam 3-4 yıldır Türkiye’de de faaliyet gösteren, foursquare büyüklüğündeki girişimlerin bütün sistemlerini üzerlerine yerleştirebildikleri, sadece sistem konumlama ve çalıştırma gibi alıştığımız geleneksel hosting yapıları yanında, küçük program parçacıkları kurup bunu milyonlarca kere çalıştırma ve onu fiyatlandırabilme gibi esnek yapılara sahip gerçek bir dijital dev. Ancak Amazon’un tabii ki tek silahı bu değil, son dönemlerde herkesin çokça üzerinde durduğu kişisel asistan pazarında da Alexa markası ile özellikle Amerika’da hakim. 

Gücünü bu yıl içinde Türkiye’ye gelmesi ile birlikte çok etkin şekilde hissedeceğiz. 

Google

Tek sorununun içindeki projeleri birbiri ile entegre çalıştıramamak olduğunu düşündüğüm Google, sanıyorum bu sorunu farketmiş olacak ki; Alphabet ile yapıyı bir araya toplamaya çalıştı. Bu hamlesi finansal olarak yapıyı bir araya getirse de ne yazık ki teknolojik birleşmeye bu da yardımcı olamadı. Alphabet gelişmesinden sonra ilk büyük teknolojik yenilemeyi Google, bu günlerde gerçekleştiriyor. Gmail yepyeni ve harika bir yapıya sahip oldu. Google drive gitti, yerini Google One aldı. One, drive gibi bir depolama alanında daha farklı. Ancak en büyük farkını dört büyüklerin ana alanında gösterdi. Google’ın kişisel asistanı sizin için kuaförü arayıp, karşıdakinin bir asistan olduğunu farketmeyeceği akıcı ve doğal bir konuşma ile başarılı bir şekilde randevu alabiliyor. Bunu eğer diğer dillerde de gerçekleştirebilirlerse gerçekten teknoloji dünyasındaki bir engel yıkılmış ve bunu Google gerçekleştirmiş olacak. Üstelik herkes, 40’dan fazla dili simultane birbirine çevirebilen kulaklığın demosunun etkisini üzerinden atamamışken. 

Ancak ben Google’ın başarı çizgisinin hala projeleri birbirleri ile entegre çalıştırmasından geçtiğini düşünüyorum. Yani gmail’e gelen mailimin içindeki dosyaları sistem otomatik olarak Google One’a kaydetmediği sürece, Google bu başarı eşiğini aşmış olamaz. 

Apple

Steve Jobs’ın ölümü ile birlikte boşalan CEO’luk görevine, yatırımcılar, stratejik bir karar alarak Tim Cook’u getirdiler. Apple o günden sonra, tüketiciyi daha fazla dinlemeye başladı. Ancak bu finansal anlamda yatırımcılar için karlılık anlamına gelse de Apple’ı öncü konumundan takipçi konumuna getirdi. Hala Amerikan olmanın avantajlarını kullanıyor olsa da Apple cep telefonu pazarında ciddi anlamda güç kaybetti. Apple watch tanıtımındaki denizdeki sörfçü ile saatlarda bir hat kullanımı, tüketiciden tam not alsa da, bunun yayılması için her ülkede bir operatörün sanal sim uygulamasını çalıştırıyor olması lazım ki; bunun hazırlıkları öyle kısa zamanlarda gerçekleşmiyor.

Bu nedenle, Apple zaten mobil pazardan ciddi dayak yemiş olan masaüstü bilgisayar pazarını öldürme ve burada oluşan boşluğa yerleşme planı yaptı. Bunun için iPad’leri güçlendiriyor. Ancak asıl gücü olan iTunes ve icloud’u görmemezlikten gelmeye ve hatta yok etmeye devam ediyor. 

Facebook

Son dönemde facebook, özellikle Cambridge Anlytica’nın faaliyetleri nedeniyle kullanıcı verilerinin paylaşılması ile gündeme geldi. Ben hala diğer yazılımlara, veri transferi yaptığını ilk kurulduğu günden beri bir kurumsal faaliyet olarak açıklayan bir şirketin kurucusunun, yıllar sonra bunun için neden özür dilediğini anlamadım, anlayamadım!?! Ancak zaten Z kuşağı tarafından çokta kullanılmadığı her fırsatta dile getirilen Facebook’un teknoloji kulislerinde Instagram’dan başka kurtuluşunun olmadığı dile getirilmeye başlandı. Ancak ben buna hiç katılmıyorum. Facebook özellikle dijital sosyal alanda getirdiği yenilikçi yaklaşımlarla dikkat çekiyor. Mesela hesap çalınmalarına karşı, önceden belirlenmiş bağlantılar üzerinden doğrulama yapmak, her bağlantı yapıldığında lokasyon ve onlarca kontrol ile yüzde yüz başarı ile şüpheli bağlantıları takip etmek facebook’un bu konuda nasıl bir dahi olduğunu gösteriyor. 

Her ne kadar son dönemde “dating” konusuna yönelmiş de olsa, toplumun ihtiyaçlarını anlama da facebook gerçek bir dahi.    

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK