Hepsiexpress ve diğer yeni şirketler

Başladığı günden beri e-ticaretin bazı alanlarında hızlı çözümler üretmek mümkün olamıyor. Bu sorunlu alanların başında ürün teslimi geliyor. İlk zamanlar bu alan aynı zamanda fraud kontrolü için en önemli doğrulama noktasıydı. Teslimatı yapanlar, aynı zamanda şirketin dolandırılıp dolandırılmadığını da kontrol ediyorlardı. Kimlik kontrolünden, şüpheli hareketlere kadar her türlü güvenlikten sorumlulardı. E-ticaret siteleri yavaş yavaş bu konulara hakim olmaya başladıkça, lojistik şirketlerini hızlı teslimat konusunda sıkıştırmaya başladılar. Zira e-ticaret müşterisi ürünü internet sitesinden satın aldıktan sonra en kısa zamanda elinde olmasını istiyordu. Ancak bu hız başka sorunlara sebep olmaya başladı. Kurye kapıya geldiğinde zili çalıyor, kapı açılmadan gidebiliyordu. Ayrıca ürün kutuları zarar görebiliyordu.
Bu sorunlara da çözüm bulmak isteyen büyük e-ticaret yapıları önce sigorta sistemini devreye soktu. Ancak zararı karşılansa da e-ticaret müşterisi memnun olmuyor, kaybettiği zamandan dolayı şikayet etmeye devam ediyordu. İşte bu sebepler yüzünden e-ticaret siteleri hem dünyada hem de Türkiye’de kendi lojistik şirketlerini kurmaya karar verdiler.
Başta Doğan Online’ın iştariki hepsiburada.com’un paketilerini taşımak amacı ile kurulan lojistik şirketi hepsiexpress işte tam da bu amaçla kurulmuş. Geçen hafta, faaliyetlerini, gelecek planlarını dinlemek amacı ile misafirleri olarak İstanbul’daydım. Genel müdür Umut Aytekin ağzından Türkiye’de e-ticaret müşterisinin lojistik alanındaki beklentilerinden ar-ge planlarına kadar her konudaki düşüncelerini dinledim.
Hepsiexpress’in yaptığı araştırmaya göre, e-ticaret müşterisinin en büyük beklentisi teslimat zamanı konusunda. Katılımcıların yüzde 65’i ertesi gün ürünün eline geçmesini tercih ediyor. Yüzde 35’i ise özel bir saatte paketini almak istiyor. Hatta bu özel teslimat isteyenlerin yarısı bu hizmet için ödeme de yapabileceğini söylüyor.
Lojistiğin satınalma üzerindeki etkisi ise gerçekten ilginç. Ürünleri doğru zamanda ve sorunsuz teslim eden müşterinin alışveriş frekansı 3 kat artıyor.
Tabii bazı kısıtlamaların da farkında olmak gerekiyor. Her ne kadar İstanbul, Kocaeli, Ankara’da depolar bulunsa da ürünün aynı gün içinde teslimi şu anda sadece İstanbul’da mümkün oluyor.
Benim asıl ilgimi çeken konu ise Umut beyin hepsiexpress’in ar-ge faaliyetleri ile ilgili anlattıkları oldu. Aslında alanı sanki ar-ge’den çok operasyonel gibi görünse de, Türkiye’deki adres sisteminin karışıklığı ve özel durumlardan kaynaklı olarak kendi işletim yapılarını yazmak zorunda kaldıklarından bahsetti. Posta kutuları yerine kendi işaretleme sistemini yapan şirket aynı zamanda dağıtım ağını optimize etmek amacı ile bir dağıtım algoritması oluşturma noktasında da arge yapmaya başlamış. E-ticaret konusunda uzun zaman çalışmış biri olarak bu alanları tahmin edebilirdim ancak değerli eşyaların taşınması için akıllı ve takip edilebilir paketler yapılması konusunda bir araştırmaya gerek olduğu dikkatimi çekmemişti.
Tahmin ediyorum yakın bir zamanda duyurulacak olan bu özel hizmet, akıllı etiketlerle donatılmış paketlerin kullanımı ile ilgili. Ürününü kendi dağıtan yada ambalaj üretimi yapan şirketlere özellikle dijital dönüşüm alanında kaçınılmaz olarak gelecek bu yeniliği uzun zamandır anlatıyorum. İster RFID isterse de NFC teknolojileri ile güçlendirilmiş soğuk hava zincirinin kırılmasını engelleyen ve ürünü sadece gittiği yerde değil yolda da takip eden dağıtım ağları geleceğin vazgeçilmez gelişmeleridir.
Sonuç olarak zannediyorum eticaret’in sorunlarını o alandaki değişimi anlamış konvansiyonel şirketlerden çok yine e-ticaret şirketleri çözecek. Sanıyorum yakında bu şirketlerden, finansal yapılardaki sorunlarını da çözmeye yönelik fintech çözümleri de göreceğiz. Tabii aslında olması gereken konvansiyonel şirketlerin bu değişime hızla ayak uydurması ancak bunun gerçekleşmesi ihtimali olsa cirosu en yüksek 500 şirket listesi son 10 yılda böyle tepe taklak olmaz, en azından birkaçı ayakta kalmaya devam ederdi.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK