Yanlış bakış açısıyla teknoloji regülasyonları sadece yeni sorunlar doğuruyor

Kasım ayında Londra’da bir konuşma yapacağım. Konuyu seçerken aklıma gelenlerden biri de gelişmiş ülkeler ve gelişmekte olan ülkelerin mevzuat oluştururken farklılıklarıydı. Tabii bu farklılıkların oluşmasında etkin olan bakış ayrılıkları. Bu farkı eminim global şirketlerin gelişmekte olan ülkelerdeki CEO’ları yaşıyorlar ama analiz edip farkındalık oluşturuyorlar da sonra kurumsal yapının içine yedirip kayıp mı ediyorlar, yoksa sümen altı mı ediyorlar bilemiyorum. Genelde bu konuda bir farkındalığa denk geldiğimi söyleyemeyeceğim.
Bu farkları özellikle teknoloji sektöründe ciddi anlamda hissediyoruz. Sözgelimi “copyright” yani telif hakları olduğunda doğuda hala aklımıza filmlerin kanunsuz şekilde dağıtımı ve izlenmesi geliyor. Bu konuda hukuk yoruma imkan vermeyecek kadar net. Ancak günlük hayatta kanunsuz kullanım hala son derece fazla. Böyle olunca görmemezlikten gelmek, çözüm üretmekten kolay görünüyor. Ancak batıda önce pay tv’ler arkasından da avrupa komisyonunun insanı merkeze alan yaklaşımları ile sorun çözülüyor. Bir süre sonra iki bakış açısının farkından doğan makas çok açılıyor. Örnek vermek gerekirse, Türkiye’de hitspor.com isimli bir site içinde bir maç hakkında kendi yorumlarını içeren, içinde hiçbir telif görüntü bulunmayan bir video yayınladığında, bir gün içinde erişim yasağı ile karşılaşabiliyorlar. Aynı anda Avrupa Komisyonu telif yasalarını, abonenin hangi ülkede olursa olsun satın aldığı bir içeriği izleyebilmesi noktasına kadar esnetiyorlar.
Hatta geçenlerde çıkan bir düzenleme ile, alıp daha sonra jail break (yazılımı kırma) işlemi yapılan makinelerin sigorta ve garanti koşullarının bozulmaması ve bunun bir telif sorunu oluşturmaması sağlandı.
Bu bakış açısı farklılıklarını aynı konu üzerinde çalışan iki üst mahkemede de net bir şekilde görebiliyoruz. Avrupa komisyonunu OTT TV regülasyonu çalışmasından, sadece çocuk içeriklerinin, yetişkin içeriklerine karışmaması konusunda bir sonuç çıkarken, Türkiye’de aynı çalışma, dünyanın neresinde Ott tv hizmeti verirse versin, Türkiye hakkında en ufak yayın imasında bulunan bir kurumun Türkiye’den lisans alması gibi oldukça garip bir sonuca ulaştı.
Geçenlerde bir haber başlığında rekabet kurumunun Samsung ve Apple’a vatandaşların telefonlarını yavaşlattıkları gerekçesi ile yüklü cezalar kestiklerini okudum. Bu benim şu ana kadar anlattığım teoriye aykırı olduğu için merakla siteyi açtım. Sözü geçen rekabet kurumunun İtalya Devletine ait olduğunu gördüm.
Gelişmekte olan ülkelerinde bir süredir bahsi geçen markalarla ilgili serzenişleri olduğunu biliyorum. Ancak çıkış noktası çoğunlukla devlete vergi ödenmediği bakış açısından kaynaklanıyor. Bu da insanı merkezine koyan bakış açısından çok uzak.
Konferanslarımda dijital dönüşümü, teknolojik gelişmelerden ziyade bir bakış açısı farkına, insanı merkezine alan yaklaşıma bağlamayı tercih ediyorum. Bu strateji sadece şirketlerin değil, dijital dönüşümünü gerçekleştirmek isteyen her yapı için geçerlidir. Yani dijital dönüşüm söz konusu ise, telefon hatları almaktan, herkese bilgisayar vermekten, kağıtsız döküman yönetimi sağlamaktan, ERP almaktan önce, bütün yapının paradigmasını insan merkezli bir bakışa çevirmek gerekiyor. Bu sadece yönetim, pazarlama için değil, IK için de, satış için de, hatta ve hatta IT için de geçerli.
Bu dijital dönüşüm sadece şirketler için değil, devlet kurumları, STK’lar hatta ve hatta devletlerin kendileri için de geçerli.
Bu stratejik paradigma değişimi sağlanmadığı sürece yapılan yatırımdan, mevzuata ve kanunlara kadar her şey gelecek on yılda çöp olmakla kalmayacak kısa dönemde de daha büyük sorunların yolunu açacaktır. Sanıyorum gelişmekte olan ülkeleri, gelişmiş ülkeler seviyesine çıkaracak sıçrama tahtası da gelecek on yıl için bu bakış açısı değişikliği olacaktır.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s