Yanlış bakış açısıyla teknoloji regülasyonları sadece yeni sorunlar doğuruyor

Kasım ayında Londra’da bir konuşma yapacağım. Konuyu seçerken aklıma gelenlerden biri de gelişmiş ülkeler ve gelişmekte olan ülkelerin mevzuat oluştururken farklılıklarıydı. Tabii bu farklılıkların oluşmasında etkin olan bakış ayrılıkları. Bu farkı eminim global şirketlerin gelişmekte olan ülkelerdeki CEO’ları yaşıyorlar ama analiz edip farkındalık oluşturuyorlar da sonra kurumsal yapının içine yedirip kayıp mı ediyorlar, yoksa sümen altı mı ediyorlar bilemiyorum. Genelde bu konuda bir farkındalığa denk geldiğimi söyleyemeyeceğim.
Bu farkları özellikle teknoloji sektöründe ciddi anlamda hissediyoruz. Sözgelimi “copyright” yani telif hakları olduğunda doğuda hala aklımıza filmlerin kanunsuz şekilde dağıtımı ve izlenmesi geliyor. Bu konuda hukuk yoruma imkan vermeyecek kadar net. Ancak günlük hayatta kanunsuz kullanım hala son derece fazla. Böyle olunca görmemezlikten gelmek, çözüm üretmekten kolay görünüyor. Ancak batıda önce pay tv’ler arkasından da avrupa komisyonunun insanı merkeze alan yaklaşımları ile sorun çözülüyor. Bir süre sonra iki bakış açısının farkından doğan makas çok açılıyor. Örnek vermek gerekirse, Türkiye’de hitspor.com isimli bir site içinde bir maç hakkında kendi yorumlarını içeren, içinde hiçbir telif görüntü bulunmayan bir video yayınladığında, bir gün içinde erişim yasağı ile karşılaşabiliyorlar. Aynı anda Avrupa Komisyonu telif yasalarını, abonenin hangi ülkede olursa olsun satın aldığı bir içeriği izleyebilmesi noktasına kadar esnetiyorlar.
Hatta geçenlerde çıkan bir düzenleme ile, alıp daha sonra jail break (yazılımı kırma) işlemi yapılan makinelerin sigorta ve garanti koşullarının bozulmaması ve bunun bir telif sorunu oluşturmaması sağlandı.
Bu bakış açısı farklılıklarını aynı konu üzerinde çalışan iki üst mahkemede de net bir şekilde görebiliyoruz. Avrupa komisyonunu OTT TV regülasyonu çalışmasından, sadece çocuk içeriklerinin, yetişkin içeriklerine karışmaması konusunda bir sonuç çıkarken, Türkiye’de aynı çalışma, dünyanın neresinde Ott tv hizmeti verirse versin, Türkiye hakkında en ufak yayın imasında bulunan bir kurumun Türkiye’den lisans alması gibi oldukça garip bir sonuca ulaştı.
Geçenlerde bir haber başlığında rekabet kurumunun Samsung ve Apple’a vatandaşların telefonlarını yavaşlattıkları gerekçesi ile yüklü cezalar kestiklerini okudum. Bu benim şu ana kadar anlattığım teoriye aykırı olduğu için merakla siteyi açtım. Sözü geçen rekabet kurumunun İtalya Devletine ait olduğunu gördüm.
Gelişmekte olan ülkelerinde bir süredir bahsi geçen markalarla ilgili serzenişleri olduğunu biliyorum. Ancak çıkış noktası çoğunlukla devlete vergi ödenmediği bakış açısından kaynaklanıyor. Bu da insanı merkezine koyan bakış açısından çok uzak.
Konferanslarımda dijital dönüşümü, teknolojik gelişmelerden ziyade bir bakış açısı farkına, insanı merkezine alan yaklaşıma bağlamayı tercih ediyorum. Bu strateji sadece şirketlerin değil, dijital dönüşümünü gerçekleştirmek isteyen her yapı için geçerlidir. Yani dijital dönüşüm söz konusu ise, telefon hatları almaktan, herkese bilgisayar vermekten, kağıtsız döküman yönetimi sağlamaktan, ERP almaktan önce, bütün yapının paradigmasını insan merkezli bir bakışa çevirmek gerekiyor. Bu sadece yönetim, pazarlama için değil, IK için de, satış için de, hatta ve hatta IT için de geçerli.
Bu dijital dönüşüm sadece şirketler için değil, devlet kurumları, STK’lar hatta ve hatta devletlerin kendileri için de geçerli.
Bu stratejik paradigma değişimi sağlanmadığı sürece yapılan yatırımdan, mevzuata ve kanunlara kadar her şey gelecek on yılda çöp olmakla kalmayacak kısa dönemde de daha büyük sorunların yolunu açacaktır. Sanıyorum gelişmekte olan ülkeleri, gelişmiş ülkeler seviyesine çıkaracak sıçrama tahtası da gelecek on yıl için bu bakış açısı değişikliği olacaktır.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s