Dijital Dönüşümün içine bir grup üfürükçü girdi

Bir süredir Türkiye’nin gündemine dijital dönüşüm girdi. Karar merciinin yöneticiler olduğu dünyada dijital dönüşüm ciddi sorunlar yaşamaya gebe. Danışman şirketlerin kulislerinde gidişattan duyulan rahatsızlık konuşulmaya başlandı… Ben de ters giden konuları derleyelim istedim.

En büyük tehdit teknoloji şirketleri, yine ürün satmaya çalışıyorlar

Teknoloji şirketleri bir iki danışman görüntülü satış şirketi ile danışanlara yani müşterilere sızıyorlar. Çıkan reçete ise nedense hep aynı şirketin ürünlerini içeriyor. Bir süre sonra danışmanı aradan çıkarıp sadece satışa yönelmeye başlıyor. Bunun en son noktası ise teknoloji şirketlerinin danışmanı içinde dijital dönüşüm paketleri oluşturması. Hatta bunu sürdürülemeyen dijital dönüşüm endeksleriyle ilişkilendirenler bile var.
Hatta danışmanlık şirketlerinin de dijital dönüşüm yazılımları hazırlayıp sattıklarına denk geldim.

İşin içine bir grup üfürükçü girdi

Önce sosyal medya, arkasından da konuşmacı pazarı, teknik olmayan birçok kişinin teknoloji konusunda ahkam kesmeleri için cesaretlenmelerine sebep oldu. Ben bu gruba “teknolojik üfürükçüler” diyorum. Bu grubun yapay zeka, kognitif öğrenmeye algoritma konuları popülerleşmeye başlayınca ortadan kaybolacaklarından eminim ama o zamana kadar dijital dönüşüm de bu üfürükçülerin tehdidi altında. Danışanlar bunların bir iki sözünden etkilenip bazen kendi ayakları ile oltaya geliyorlar.
Malum bu ülke üfürükçülerden çok çekti. Çok dikkatli olmak, sorgulayan beyninizi iki dedikodu, iki ilginç isime kurban etmemek lazım. Bu üfürükçüleri kendilerine verdikleri garip sıfatlarla çok rahat tanırsınız. Dijital Yaşam Uzmanı, gelecek yaşam uyum koçu filan diyorsa gerçek bir ünvanı hiç olmamıştır! Kısaca üfürükçü diyebilirsiniz.

Dijital dönüşüm satın alınacak bir ürün, paket bir upgrade değildir

Birçok yöneticinin bir danışman ile anlaşıp ya da yönetim kuruluna bir CDO (Chief Digital Officer) sokup sonra hadi yap dediğini görüyorum. Dijital dönüşüm prosesleri belli bir reçete değildir. Her kurumun karakterine göre değişiklik gösterir. Bir akşamdan bütün sistemleri değiştirip kalkılacak bir konu değil hiç bitmeyecek bir yoldur. Bir kişiye zimmetlenecek bir konu hiç değildir. Türkiye’nin dijital dönüşümde en başarılı şirketlerinde yöneticilerle konuştuğumda çoğunun dijital dönüşümde çok eksiğimiz var dediğini duyuyorum. Bunun tek bir sebebi var. Dijital dönüşüm devamlı yapılması gereken bir iştir. Tıpkı idari işler gibi her gün yeniden yapılmalıdır. Tek farkla… Hep aynı işi değil, her seferinde bir yeniliği yapmak lazımdır.

İşin önemli kısmı insandır

Dijital dönüşüm sadece teknik bir konu değildir. Kurum içi iletişim ve eğitim de işin önemli parçalarından biridir. Bu nedenle projelerde çoğunlukla IK, idari birimleri ve kurumsal iletişimi de işin içine sokarız. Değişiklik özellikle mavi ve pembe yakalıları korkutur. Onların korkması istenilen bir durum değildir. Bu nedenle mavi yakalıların bir kısmının da projenin icra komitelerinde yer almasını isteriz.
Ayrıca projenin başında stratejiyi belirlerken de onların çekinceleri, istek ve düşünceleri stratejinin belirlenmesinde, alımlarda çok önemlidir.

Dijital dönüşüm insanla ilgiliyse, neden dijital dönüşüm diyoruz?

Bu tam tavuk mu yumurtadan, yumurta mı tavuktan çıkar sorusu. Dijital dönüşüm camiasında bir grup dijital dönüşümü teknik satış olarak algılarken, bir grup da insanı ortaya almak lazım demeye başladı. Tabii yeni bir grup daha ortaya çıktı. İnsanı ortaya alan ve teknoloji bilmeyen biri ne yapabilir? grubu. Yani iki kutuplu bir sistem üç hizip grup çıkardı.

Dijital Dönüşüm yapacak yöneticilere çok kısa hızlı yol haritası

Bu bilgiler ışığında hatalar yapmadan ilerlemek için, çok basit bir yol haritası var. Öncelikle mutlaka bir danışmanla çalışmak. Size bu danışmanı veya danışmanlığı bedava vermek isteyenler olacaktır. İnternet çağında biliyoruz ki bedava peynir sadece fare kapanında olur! Sakın özgür iradenin ve en önemli silahınız olan danışmanı karşı tarafın eline vermeyin, elinden almayın. Danışmanı size yakın, özgür birinden seçin ki özgür iradenizi ipotek altına alınmasın. Bir son uyarı, o danışmanın da icraata girmesine izin vermeyin. İcraat yöneticinin, uyarmak, izlemek, tavsiyede bulunmak danışmanın görevidir. Herkes haddini bilmeli.

2 Comments

  1. Merhabalar

    Türkiye de halen Terminoloji sorunu var bence.

    Halen Yapay Zeka ile Digital Program karıştırılıyor.
    Kısaca Yapay Zeka adı altında insanlar yanıltılıyor.‼
    Bir zamanlarda İnovasyon adı altında benzer durumlar olmuştu‼
    Sonuç olarak bir Tüketici mantığı ile; Ne istediğimizi ve neden istediğimizi ,niçin istediğimizi vs. İyi sorgulamalıyız derim.
    Saygılarımla

    Cevapla

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s