Dijital Dönüşüm İçin Yönetici Rehberi

Malum dijital dönüşüm, bir proje değil uzun bir yol. Ben de bir süredir bu alanda gerek yazarak ve kafa yorarak gerekse danışanlarımı bu yola doğru şekilde sokarak tecrübe biriktiriyorum. Bu birikimlerden iki çıkarımım var:

  1. Her dijital dönüşüm olayının kendi hikayesi vardır. Hikaye farklı olunca teşhis ve tedavi, yani reçete de farklı olur.
  2. Reçete nasıl olursa olsun, her aşamasında, müşteri de olsa çalışan da olsa mutlaka insanı merkeze almalıdır.

Ancak bir süredir dijital dönüşümdeki başarısız projeleri incelediğimde bir ortak özellik gördüm: Motivasyon eksikliği! Bu, benim danışanlarımda hiç karşılaşmadığım bir durumdu. Malum, yol uzun ve bu meşakkatli dijital dönüşüm yolunda projeden kopmamak önemli. Motivasyonun düşmesinde iki önemli sebep görünüyordu. Ya dijital dönüşüm yoluna kendi başına girenler ve/veya koçluktan uzak danışmanlar motivasyonun düşmesine sebep olmuş ya da dijital dönüşüme doğru yerden başlanmamış.
Takipçilerimden, veri güvenliği uzmanı, Ronald van Loon’un da geçen hafta bir makalede paylaştığı gibi MIT’nin yaptığı son araştırmaya göre dijital dönüşüm projelerinin bazılarında ciddi başarısızlıklarla karşılaşılıyor.
Peki C-level için başarılı bir dijital dönüşüm hikayesi yazmak için dikkat edilmesi gereken konular neler? İşte bu hafta bunları bir gözden geçirmek gerektiğini düşünüyorum.
Dijital Dönüşüme Üründen Başlayın
Her ne kadar her projenin farklı bir reçetesi var desem de başarısızlıkla sonuçlanan projelere baktığımda, motivasyonun yitirilmesinde en büyük sebebin, harcanan zaman ve yatırımın sonuçlarının görülememesi olduğunu fark ediyorum. Tabii ki; içerden başlayan bir dijital dönüşümün meyveleri çok geç geliyor. Önce yatırımı yapıyor sonra tasarrufun oluşmasını bekliyorsunuz. Halbuki kapitalist düzende bir şirketin en büyük motivasyonu kârdır. Yani kâr eden bir şirkette başarıyı veya başarısızlığı sorgulamazsınız. Ayrıca üründe dijitalleşme sadece ciroyu değil, bütün yapıyı büyütecektir. Söz gelimi üretim bandı genişleyecektir.
Bu nedenle iyi bir motivasyon için kurumdan bağımsız olarak ürünün dijitalleşmesinin en doğru bakış açısı olduğu yönündeki kanaatim her geçen gün güçleniyor.
Veriyi Büyütün, Analiz Etmeye Çalışın, Ama Çok da Şey Etmeyin!
Kurumun bütün verilerini toplamak çok önemlidir. Veri, yeni dünyanın petrolüdür. Ne kadar çok veriye sahip olursanız, o kadar zenginsiniz demektir. Bu veriyi analiz etmek de çok ama çok önemlidir. Ancak dijital dönüşümünü gerçekleştirmekte olan bir şirket için büyük veri oluşumlarından verimli bir analiz çıkarmayı beklemek çok romantik olacaktır.
Bu nedenle veriyi toplamak iyidir, ancak analiz için derin öğrenme yapabilen yapay zekaya sahip analiz araçlarına ihtiyaç vardır. Bu yapay zekalar gelişmeden, önünüze istediğiniz netlikte raporlar gelmeyeceğini de bilin. Bunun için kimseyi zorlamayın.
IT’nin Sorumluluğunu Artırın, Ama Gücünü Artırmayın
Yıllar önce medya kuruluşlarına aynı cümleyi reklamcılar konusunda kuruyordum. Her pozisyonun kendine ait bir karakteri vardır. Reklam satışa genel müdür görevini verirseniz, gazetenin her yerini satar. Yazı yazacak yer kalmaz, okuyucu gider. Ama reklamcının para getirmesi de şarttır. O zaman bunun dengesini kurmak çalışkan ve vizyoner yöneticilerin işidir. Aynı şekilde, dijital dönüşümde sorumluluğu değil gücü bilişim ekibine verirseniz her şey o kadar çok dijital olur ki, siz kullanamazsınız. Ayrıca özellikle yazılım ekibinin işi yapmak yerine, kendine yeni bir dünya kurmasına mutlaka engel olmalısınız. Çoğu yazılımcı sorunu çözmekten çok bundan sonra geleceğine inandığı sorunlara çözüm olacak sistemler üretir ki genelde sonraki sorunlar yazılımcıların beklemedikleri yerden gelir. Zaten sorunun nerden geleceğini tahmin edebilen yazılımcıya CEO denir. CTO ya da yazılımcı denmez.
Lider Olmayın, Yönetici Olun, Ama Samimi Olun
Dijital dönüşümde, kurumun içindeki herkesin konuya inanması şarttır. Lider olmak güzeldir ama olamıyorsanız rol yapmayın. Kendini bilen bir yönetici, samimiyetsiz bir liderden daha etkilid.r Zaten bu farkı çalışanlarınız hemen hisseder. Gerekiyorsa yönetici olun ama samimi olun ki; dijital dönüşümde de samimiyetiniz hissedilsin.
Stratejisi Olmayanın Hiçbir Şeyi Yoktur
Hannibal’in dediği gibi “Ya bir strateji bulun, ya bir strateji yazdırın.” Stratejisiz dijital dönüşüm, zıplayıp balıklama betona atlamak gibidir. Eğer stratejinizi yazabilecek durumda değilseniz, mutlaka bunu yazabilecek bir danışman ile çalışın.
Çalışanlarınızın İşini Kolaylaştırıyorsanız, Doğru Yoldasınız
Bütün bu söylenenleri yaptığınız halde doğru yolda olup olmadığınızdan emin değilseniz, çalışanlarınıza sorun. Eğer işlerinin kolaylaştığını düşünüyorlarsa sorun yok. Ama dijital dönüşümün iş yüklerini artırdığını söylüyorlarsa, bir yerde hata yapıyorsunuz demektir. O zaman ya projeden ya da çalışandan kurtulun!

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s