Dijital Dönüşüm İçin Yönetici Rehberi

Malum dijital dönüşüm, bir proje değil uzun bir yol. Ben de bir süredir bu alanda gerek yazarak ve kafa yorarak gerekse danışanlarımı bu yola doğru şekilde sokarak tecrübe biriktiriyorum. Bu birikimlerden iki çıkarımım var:

  1. Her dijital dönüşüm olayının kendi hikayesi vardır. Hikaye farklı olunca teşhis ve tedavi, yani reçete de farklı olur.
  2. Reçete nasıl olursa olsun, her aşamasında, müşteri de olsa çalışan da olsa mutlaka insanı merkeze almalıdır.

Ancak bir süredir dijital dönüşümdeki başarısız projeleri incelediğimde bir ortak özellik gördüm: Motivasyon eksikliği! Bu, benim danışanlarımda hiç karşılaşmadığım bir durumdu. Malum, yol uzun ve bu meşakkatli dijital dönüşüm yolunda projeden kopmamak önemli. Motivasyonun düşmesinde iki önemli sebep görünüyordu. Ya dijital dönüşüm yoluna kendi başına girenler ve/veya koçluktan uzak danışmanlar motivasyonun düşmesine sebep olmuş ya da dijital dönüşüme doğru yerden başlanmamış.
Takipçilerimden, veri güvenliği uzmanı, Ronald van Loon’un da geçen hafta bir makalede paylaştığı gibi MIT’nin yaptığı son araştırmaya göre dijital dönüşüm projelerinin bazılarında ciddi başarısızlıklarla karşılaşılıyor.
Peki C-level için başarılı bir dijital dönüşüm hikayesi yazmak için dikkat edilmesi gereken konular neler? İşte bu hafta bunları bir gözden geçirmek gerektiğini düşünüyorum.
Dijital Dönüşüme Üründen Başlayın
Her ne kadar her projenin farklı bir reçetesi var desem de başarısızlıkla sonuçlanan projelere baktığımda, motivasyonun yitirilmesinde en büyük sebebin, harcanan zaman ve yatırımın sonuçlarının görülememesi olduğunu fark ediyorum. Tabii ki; içerden başlayan bir dijital dönüşümün meyveleri çok geç geliyor. Önce yatırımı yapıyor sonra tasarrufun oluşmasını bekliyorsunuz. Halbuki kapitalist düzende bir şirketin en büyük motivasyonu kârdır. Yani kâr eden bir şirkette başarıyı veya başarısızlığı sorgulamazsınız. Ayrıca üründe dijitalleşme sadece ciroyu değil, bütün yapıyı büyütecektir. Söz gelimi üretim bandı genişleyecektir.
Bu nedenle iyi bir motivasyon için kurumdan bağımsız olarak ürünün dijitalleşmesinin en doğru bakış açısı olduğu yönündeki kanaatim her geçen gün güçleniyor.
Veriyi Büyütün, Analiz Etmeye Çalışın, Ama Çok da Şey Etmeyin!
Kurumun bütün verilerini toplamak çok önemlidir. Veri, yeni dünyanın petrolüdür. Ne kadar çok veriye sahip olursanız, o kadar zenginsiniz demektir. Bu veriyi analiz etmek de çok ama çok önemlidir. Ancak dijital dönüşümünü gerçekleştirmekte olan bir şirket için büyük veri oluşumlarından verimli bir analiz çıkarmayı beklemek çok romantik olacaktır.
Bu nedenle veriyi toplamak iyidir, ancak analiz için derin öğrenme yapabilen yapay zekaya sahip analiz araçlarına ihtiyaç vardır. Bu yapay zekalar gelişmeden, önünüze istediğiniz netlikte raporlar gelmeyeceğini de bilin. Bunun için kimseyi zorlamayın.
IT’nin Sorumluluğunu Artırın, Ama Gücünü Artırmayın
Yıllar önce medya kuruluşlarına aynı cümleyi reklamcılar konusunda kuruyordum. Her pozisyonun kendine ait bir karakteri vardır. Reklam satışa genel müdür görevini verirseniz, gazetenin her yerini satar. Yazı yazacak yer kalmaz, okuyucu gider. Ama reklamcının para getirmesi de şarttır. O zaman bunun dengesini kurmak çalışkan ve vizyoner yöneticilerin işidir. Aynı şekilde, dijital dönüşümde sorumluluğu değil gücü bilişim ekibine verirseniz her şey o kadar çok dijital olur ki, siz kullanamazsınız. Ayrıca özellikle yazılım ekibinin işi yapmak yerine, kendine yeni bir dünya kurmasına mutlaka engel olmalısınız. Çoğu yazılımcı sorunu çözmekten çok bundan sonra geleceğine inandığı sorunlara çözüm olacak sistemler üretir ki genelde sonraki sorunlar yazılımcıların beklemedikleri yerden gelir. Zaten sorunun nerden geleceğini tahmin edebilen yazılımcıya CEO denir. CTO ya da yazılımcı denmez.
Lider Olmayın, Yönetici Olun, Ama Samimi Olun
Dijital dönüşümde, kurumun içindeki herkesin konuya inanması şarttır. Lider olmak güzeldir ama olamıyorsanız rol yapmayın. Kendini bilen bir yönetici, samimiyetsiz bir liderden daha etkilid.r Zaten bu farkı çalışanlarınız hemen hisseder. Gerekiyorsa yönetici olun ama samimi olun ki; dijital dönüşümde de samimiyetiniz hissedilsin.
Stratejisi Olmayanın Hiçbir Şeyi Yoktur
Hannibal’in dediği gibi “Ya bir strateji bulun, ya bir strateji yazdırın.” Stratejisiz dijital dönüşüm, zıplayıp balıklama betona atlamak gibidir. Eğer stratejinizi yazabilecek durumda değilseniz, mutlaka bunu yazabilecek bir danışman ile çalışın.
Çalışanlarınızın İşini Kolaylaştırıyorsanız, Doğru Yoldasınız
Bütün bu söylenenleri yaptığınız halde doğru yolda olup olmadığınızdan emin değilseniz, çalışanlarınıza sorun. Eğer işlerinin kolaylaştığını düşünüyorlarsa sorun yok. Ama dijital dönüşümün iş yüklerini artırdığını söylüyorlarsa, bir yerde hata yapıyorsunuz demektir. O zaman ya projeden ya da çalışandan kurtulun!

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s