Dijital Diplomasi

Yıllar önce CNNTurk için hazırladığım bir programda dijital diplomasiyi anlatmışım. http://tinyurl.com/dijitaldiplomasi Malum diplomasinin de farklı çeşitleri var. İkili diplomasi, üçlü diplomasi, kamu diplomasisi, public (halk) diplomasisi, yumuşak güç gibi. Ancak tabii bunları kıt kaynakların olduğu Türkçe wikipedia’da aradığınızda neredeyse ilkokul kıvamında bilgiye ulaşabiliyorsunuz. http://tr.wikipedia.org/wiki/Diplomasi adresi ile http://en.wikipedia.org/wiki/Diplomacy adresine bakarsanız, toplu içerik üretmekte ne kadar kıt olduğumuzu, birlikte çalışma kültürümüzün de ne kadar az olduğunu üzülerek görürsünüz. Ben gördüm…
Tabii yine diplomasinin en önemli parçalarından biri de şu son dönemdeki dijital diplomasi. O da, sosyal medya kaynakları açısından farklı alanlara bölünüyor. Twitter diplomasisi yani İngilizce ismi ile twiplomacy, facebook diplomasisi ayrı ayrı farklı konular.
Geçen aylarda Burson-Marsteller iletişim danışmanlığı ve halkla ilişkiler şirketi gerçekleştirdiği araştırma twiplomasi alanında yeni bilgileri gündeme getirdi.
Mayıs 2014’de Hindistan Başbakanı olarak seçilen Narendra Modi, en çok twitter takipçisi olan devlet adamları listesine beşinci olarak girdi. O ana kadar listede beşinci sırada olan Abdullah Gül altıncı sıraya düştü. Listede hemen arkasındaki Recep Tayyip Erdoğan ise yedinci sıraya geriledi.
Listenin ilk sırasında tabii ki 43 milyon takipçi ile Barack Obama var. İkinci sırasında ise 14 milyon takipçi ile Papa Francisco var. Üçüncü sırada ise sürpriz bir isim Endonezya Cumhurbaşkanı Susilo Bambang Yudhoyono 5 milyon takipçi ile geliyor.
Araştırmanın en ilginç bulgularından biri de Türkiye ile ilgili. En çok takip edilen Dışişleri Bakanı 1.5 milyon takipçi ile Ahmet Davutoğlu.
Takipçi sayısı önemli mi?
Yıllardır online itibar konusunda farklı bilgileri http://www.onlineitibaryonetimi.com adresinde topluyorum. Online itibar değerlendirmelerinde ilk akla gelen takipçi sayısıdır. Ancak klout gibi değerlendirme sistemlerinin çıkması ile birlikte, herkes antant kaldı ki; asıl önemli olan, etkileşimi yüksek hesaplar. Yani bir tweet attığınızda, anında yüzlerce, binlerce tepki alabilmek. Bu konuda her ne kadar Barack Obama’nın başkanlık yarışını kazanınca attığı mesajın eline kimse su dökemese de, sürdürülebilirlik açısından Papa Francisco ile kimse yarışamıyor. Online itibar diplomasi konusunda faaliyet gösteren herkesin dikkat etmesi gereken bir değer.
Zaten bu konuda da faaliyet gösteren klout, peercast, kred gibi farklı derecelendirme sistemleri bulunuyor. Bu sistemlerin çoğu kullandıkları sistemi coca-cola formülü gibi saklıyor.
Online İtibar Yönetimi olmazsa ne olur?
Bu soruya en güzel cevabı sanıyorum, geçtiğimiz günlerde gonzo insight’ın zete.com adlı şirket için hazırladığı rapor ortaya koydu. Geçen günlerde cumhurbaşkanlığı seçim kampanyasına vizyon toplantısı ile başlayan Başbakan Tayyip Erdoğan’ın ünlüleri davet etmesi özellikle sosyal medyada çokça konuşuldu. Başbakan bu durumu bir linç kampanyası olarak tanımlasa da, Gonzo Insight tepkiyi ölçtüğü araştırmayı geçenlerde basın ile paylaştı.
Araştırmanın sonuçlarına göre Hande Yener en fazla tepkiyi almıştı. İkinci sırada ise Orhan Gencebay vardı. Hayran kitlelerinin büyüklüğüne baktığımızda sonuçların böyle çıkması çok da şaşırtıcı değil. Bu tarafından bakılınca, tepkinin bu iki ünlüye sempati duyan kitleden geldiğini söyleyebiliriz. Bu sebeple bunun bir linç kampanyası olduğunu söylemek pek de mümkün görünmüyor. Ancak bu ünlülerin bu krizi bir fırsata çevirip çeviremeyeceklerini önümüzdeki günlerde göreceğiz.
Raporun tamamını okumak isterseniz http://tinyurl.com/twitrapor adresinden ulaşabilirsiniz.
Online İtibar Yönetimi cumhurbaşkanlığı seçimlerini etkiler mi?
Online İtibar’ın negatif etkilerinin olacağını söylemek kolay. Ancak pozitif etkileri konusunda halkın bilincinin yeteri kadar olmadığını hissediyorum. Bir olaya şahit olup, müdahale etmek yerine onu sosyal medyada paylaşan insanlar uzmanların en çok eleştirdiği konular arasında. Ancak bu sürecin de yakında evrileceğini düşünüyorum. Online itibarın henüz bir seçimin en önemli parçası olmadığını kabul etsem de, online itibar, dijital diplomasi konularını önemseyen bir cumhurbaşkanının seçilmesi gönlümden geçen.

Yayınlayan

Atif Unaldi

Setting up the BBS system enabling the communication of two persons over telephone lines when he was a student at the Physics Department at the Bosphorus University, Atıf Unaldı established the first Internet connection in Turkey. He achieved a “first of its kind” type project again in Turkey by making an Internet and information program at Radio D (Radio Club) named “Farenin Kuyrugu” (The Tail of the Mouse) between 1992-1994. In 1994, he prepared, presented and produced a nightly live show,”RadyoNet”, appearing five weekdays on Kanal D. This was the first program consisted of live computer pictures from beginning to end. Atıf Unaldı was the General Director of the first Internet server in Turkey, Anadolu.Net, between 1994-1996. Being the supervisor of the World Air Games I in 1996 and 1997, he registered the sportsmen into the games over the Internet and Intranet. In 1998, he also became the Internet supervisor of the Sabah Group, and worked as a consultant in the project to sell Sabah Kitapları (Sabah Books) over the Internet. In the same year, he continued to write at his column (Yeni Ufuklar-New Horizons) in the .Net magazine, which was a publication of the Milliyet Group. In 1999, he was appointed as the webmaster in Ihlas.Net, and he also designed and administered it. In the very same year, he wrote at a column in an IT magazine, Pcweek of the Sabah Group. In the meantime, founding a web-design company, Artmedya, Unaldı prepared an Internet magazine talk show program for BRT, GeceNet, which he presented with Romina Ozipekci. Later, continuing to write in his column in the magazine, Canteen of the Aksam Group, Atıf Unaldı gave web-design lectures in the Ceramic Department of the IU. Leaving his position in Canteen upon the establishment of the Interporbil Group, Unaldı has been a columnist in the economy magazine, EkoTimes. At the moment, Atıf Unaldı is the columnist in the Computerlife magazine. He has been also a columnist in Finansal Forum newspaper every Wednesday. Being the brand consultant of Buybye.com, Unaldi produced and presented a programme, TRON, in Technology Channel. As of December 2004, becoming the IT Director of Star Media Group, Unaldi carried out the editorship of STARTEK supplement of Star newspaper. Currently being the Internet Director of Kanal D and Star Tv, Unaldi also produces the Technorock programme in Rock Fm. Being one of the founders of the group called Sitebuilders supported by Microsoft, Unaldı has been organising conferences, seminars and panels concerning “Web-design”, “mobile Internet”, “e-trade” and “advertisement in the Internet” with the group. The group has been successfully providing the persons and organisations with its free educational studies. Published Books 2006 Netizen ( Internet Dictionary ) The contests he participated as a juryman: 2002 - Altın Örümcek Web Contest 2003 - Altın Örümcek Web Contest 2004 - Grafi2000 Flash Animation Contest 2004 - Altın Örümcek Web Contest 2005 - Altın Örümcek Web Contest 2006 - Web Marketing Assotion - Web Awards His published articles: The Structuring of the Internet in the Information Society of Turkey, Yeni Turkiye Dergisi (The New Turkey Magazine), March 1998 Web-design criteria, Yıldız Technical University Publication, 1994 Conferences, Seminars and Professional Activites: 1999 - Informing the sitebuilders and e-trade and web-design seminars in Microsoft headquarters (Istanbul) 1999 - Web-design, e-trade, Media Technologies seminars within Microsoft (Ankara, Istanbul, Izmir, Konya, Antalya) 2000 - e-trade seminars within Kosgeb (Ankara) 2000 - e-trade seminars in the Fatih University (Ankara) 2000 - The Bilgi University Internet seminars (Speakers: Microsoft Turkey General Director Sureyya Ciliv, Atıf Unaldı) 2000 - Within the framework of the IT 2000 activities, e-trade and web design seminars (Istanbul) 2003 - PRCI Turkiye (Istanbul) 2003 - Wireless Forum ( İstanbul) 2003 - ODTU ( Ankara ) 2003 - Mobiliz.biz ( İstanbul ) 2004 - PRCI ( İstanbul) The softwares he translated: 1996 - Windows Commander 2000 - Babylon Internet Dictionary 2002 - Sitepublisher Softwares: 1992 - The installation of two radio automation systems (Radyo Kulup and Radyo C) (1995) 1994 - The software of two computer programs (Crossword and Puzzle) which were played with the participation of the television audience at Kanal 6 television. 1996 - The Turkish version of a program called Windows Commander 1998 - A computer software enabling the automation of the TV advertisement department The organisations he is the member of: WSP (Web Standards Project) A global organisation Sitebuilders Microsoft ASP Guilt A world organisation Isoc (Internet Society) A world organisation Mobiliz.biz Mobile Advertising Platform CehTURK